Artikel

13.05.26

Premium

Den tyske borgerlighed har mistet sin elite

Den konservative tyske filosof og idéhistoriker Rüdiger Safranski mener, at Tyskland mangler en borgerlig elite med kulturel selvtillid og historisk bevidsthed. I et nyt interview advarer han om, at konservative fortsat er “intellektuelt intimiderede”, mens venstreliberale miljøer dominerer institutioner, medier og offentlig kultur.

Den tyske filosof og forfatter Rüdiger Safranski har i årtier været en af de store fortolkere af den tyske åndshistorie. Han har skrevet om tænkere som Friedrich Nietzsche, Martin Heidegger og Johann Wolfgang von Goethe.

I et nyt interview i det tyske magasin Cicero retter han blikket mod samtidens Tyskland og den krise, han mener præger den borgerlige lejr.

Overskriften er skarp: “Friedrich Merz vil det rigtige, men gennemfører det ikke”. Men interviewets egentlige tema er bredere. Safranski mener, at tysk konservatisme lider under manglen på en borgerlig elite – et dannet miljø med kulturel selvtillid, historisk hukommelse og evne til at formulere et egentligt kulturelt projekt.

“Konservative forbliver intellektuelt intimiderede,” siger han.

Tyskland mangler et borgerligt miljø
Ifølge Safranski er problemet ikke først og fremmest mangel på vælgere til de borgerlige partier. Mange tyskere efterspørger orden, stabilitet og kontinuitet. Problemet er snarere, at konservative værdier ikke længere bæres af stærke institutioner eller toneangivende miljøer.

Premium

For at læse videre skal du tegne abonnement.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Kontrast er et uafhængigt medie med analyser, perspektiv, kultur, politik og debat.

Vi giver dig borgerlig journalistik uden det blegrøde skær, der præger mediebilledet.

Vores frontkæmpere i teamet ’Modløberne’ serverer borgerlig kulturkamp med bid, humor og viden.

Vi giver kontant modspil til tidens trends.

Vi gør det attraktivt at være sig sin borgerlighed bekendt.

Dit borgerlige fællesskab