"Alt at vinde, stem på en kvinde". Sådan lød det fra Dansk Kvindesamfund i 2019. Sloganet blev brugt i en kampagne, som skulle få flere vælgere til at stemme på en kvinde - uanset parti - med den tidligere socialdemokratiske undervisningsminister Ritt Bjerregaard i spidsen.
Nu er Folketinget så endelig blevet kønsneutralt efter folketingsvalget i marts, helt præcist 48 pct. kvinder og 52 pct. mænd. Vel at mærke i en situation, hvor kun 39 pct, af de opstillede kandidater var kvinder.
Kontrast har kontaktet alle folkevalgte politikere fra venstrefløjen, Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne for at høre, om de er enige i, at det er godt at stemme på en kvinde. To vendte tilbage med svar. Begge svar går stik imod Dansk Kvindesamfunds kampagne. De ønsker ingen positiv særbehandling.











