Ifølge en frisk analyse fra CEPOS er indkomstuligheden steget under samtlige statsministre siden Poul Schlüter, uanset om regeringen har været blå eller rød. Samtidig peger tænketanken på, at udviklingen hænger sammen med reformer, der har øget beskæftigelsen og gjort dansk økonomi mere holdbar.
Den såkaldte Gini-koefficient, som bruges til at måle økonomisk ulighed, er steget fra 22,1 i 1987 til 30,4 i 2024.
Alle er blevet rigere
CEPOS understreger, at den stigende ulighed ikke skyldes, at de fattigste er blevet fattigere. Tværtimod har alle grupper oplevet fremgang i deres disponible indkomst efter inflation.











