Artikel

07.05.26

Premium

Uligheden er steget – men alle er blevet rigere

Danmark er blevet mere økonomisk ulige siden 1990’erne. Men alle indkomstgrupper fået flere penge mellem hænderne. Flere i arbejde og færre på overførsler er hovedforklaringen. Det er hovedkonklusionen i en ny analyse fra CEPOS.

Ifølge en frisk analyse fra CEPOS er indkomstuligheden steget under samtlige statsministre siden Poul Schlüter, uanset om regeringen har været blå eller rød. Samtidig peger tænketanken på, at udviklingen hænger sammen med reformer, der har øget beskæftigelsen og gjort dansk økonomi mere holdbar.

Den såkaldte Gini-koefficient, som bruges til at måle økonomisk ulighed, er steget fra 22,1 i 1987 til 30,4 i 2024.

Alle er blevet rigere
CEPOS understreger, at den stigende ulighed ikke skyldes, at de fattigste er blevet fattigere. Tværtimod har alle grupper oplevet fremgang i deres disponible indkomst efter inflation.

Premium

For at læse videre skal du tegne abonnement.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Kontrast er et uafhængigt medie med analyser, perspektiv, kultur, politik og debat.

Vi giver dig borgerlig journalistik uden det blegrøde skær, der præger mediebilledet.

Vores frontkæmpere i teamet ’Modløberne’ serverer borgerlig kulturkamp med bid, humor og viden.

Vi giver kontant modspil til tidens trends.

Vi gør det attraktivt at være sig sin borgerlighed bekendt.

Dit borgerlige fællesskab