Forbrugerne så i 2022 historisk mørkt på den økonomiske situation i Danmark, men siden da er humøret gradvist blevet bedre.
I februar aftog pessimismen således for fjerde måned i træk. Det viser Danmarks Statistiks barometer for forbrugertilliden for februar.
Det er en glædelig nyhed, at humøret bliver bedre, i takt med at det værste inflationschok har lagt sig. Det skriver Brian Friis Helmer, privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.
- Vi skal dog ikke kippe for meget med flaget, for forbrugertilliden er hamrende lav, og danskerne er stadig mere pessimistiske end under finanskrisen og coronakrisen.
- Inflationen rammer bredt blandt danskerne, og det er med til at holde humøret langt under frysepunktet, lyder det.
Forbrugertilliden måles ved at spørge til en vurdering af dansk økonomi og forbrugernes egen økonomi nu sammenlignet med for et år siden samt forventningerne til det næste år.
Her kan forbrugerne svare på en skala fra meget positiv til meget negativ. Det omregnes til en talværdi, så de mest positive svar får en værdi på 100, mens de mest negative svar får en værdi på minus 100.
For januar lander forbrugertilliden på minus 25,1.
Ifølge Kristian Skriver, seniorøkonom hos Dansk Erhverv, er det primært de lavere energipriser og den dalende inflation, som løfter humøret hos forbrugerne.
- Den tiltagende forbrugertillid skal formentlig ses i sammenhæng med, at både el- og gaspriserne er faldet markant de seneste måneder, mens også inflationen er aftaget.
- Det har unægteligt lettet de privatøkonomiske bekymringer hos en lang række familier, skriver han i en kommentar.
Der går dog formentlig lang tid, inden optimismen for alvor indfinder sig hos forbrugerne igen, spår han.
- Forbrugerne slipper ikke over natten bekymringerne om den meget høje inflation og den store økonomiske usikkerhed.
Kilde: /ritzau/