Mener regeringen, at de pædagogstuderende skal undervises i, at forestillingen om køn er konstrueret, og at heteroseksualitet ikke bør være en norm i samfundet?
Det spørgsmål skulle uddannelsesminister Christina Egelund fra Moderaterne besvare i Folketingssalen denne onsdag eftermiddag. Spørgeren var Dansk Folkepartis Mette Thiesen, som hurtigt kunne droppe alt håb om, at ministeren ville tage afstand fra identitetspolitiske pensumlister.
“Jeg vil ikke forholde mig til en konkret undervisningsbog fra et modul på uddannelserne. Jeg mener simpelthen ikke, at det er en politisk opgave,” sagde Christina Egelund, med henvisning til at godkendelse af materiale til undervisning ikke hører under hende eller hendes ministerium.
Spørgsmålet har vakt politisk interesse, efter Kontrast gennemgik lærebøgerne LGBTQ+ i skolen og Køn, seksualitet & mangfoldighed.
Begge bøger er stærkt præget af den intersektionelle feminisme og dens ideologiske tilgang til blandt andet køn, sex og race. For eksempel fremgår det af Køn, seksualitet & mangfoldighed, at det er staten, der aktivt “kønner” sine borgere, frem for at kønnet er medfødt.
“Jeg har tillid til, at professionshøjskolerne anvender godt og relevant undervisningsmateriale,” fastholdt ministeren i Folketinget.
Men den tillid har de ikke i Dansk Folkeparti.
“Det tyder mere på, at det er en form for politisk manifest, end det egentlig er en lærebog. Mener ministeren reelt set, at det er børnenes opgave at være normbrydere og lære om, at der er flere køn end to – noget, som biologisk faktuelt er forkert?” spurgte Mette Thiesen.
Ministeren var dog ikke kommet for at tale om konkrete bøgers indhold eller egnethed.
“Jeg kender ikke de bøger, der henvises til, og uanset hvor meget man forsøger at lokke mig ind i en eller anden identitetspolitisk, seksualitets-norm-køns-woke-type-debat, så vil jeg det simpelthen ikke. For det er ikke det, det her handler om for mig. Det her handler om et helt andet princip, som er på spil, nemlig armslængde,” sagde Christina Egelund.
Mette Thiesen præciserede, at hun ikke havde bedt Egelund om at forbyde bestemte bøger, men bedt om en tilkendegivelse af hendes holdning:
“Det her handler om, om ministeren som politiker og del af en regering har en holdning til, om det er okay, at man på professionshøjskolerne uddanner lærere og pædagoger, som har med vores børn at gøre, i en form for politisk ideologi. Hvor man blandt andet underviser i noget faktuelt forkert. Det må ministeren da have en holdning til?” spurgte Mette Thiesen.
Nej, det er ikke ministerens opgave, gentog ministeren.