Artikel

05.05.25

Jonathan Keeperman: Strateg bag højrekulturens genfødsel

Akademiker, anonym debattør og forlægger – Jonathan Keeperman er talsmand i den nye amerikanske højrekultur. Hans projekt er ikke at redde den gamle konservatisme, men at erstatte den med noget mere vitalt, mere æstetisk og mere provokerende.

Jonathan Keeperman har en baggrund som underviser i engelsk litteratur ved University of California, Irvine. Med en akademisk ballast, interesse for klassisk litteratur og civilisationskritik begyndte han omkring 2020 at deltage i politiske debatter online under pseudonymet Lomez. Særligt aktiv blev han efter præsidentvalget i 2020, hvor han under dække af anonymitet diskuterede legitimitet, kultur og konservatismens fremtid med både venner og modstandere.

Hans profil voksede hurtigt i kredse, hvor unge intellektuelle på højrefløjen søgte nye svar uden for den etablerede konservatisme. Som Lomez blev han kendt for sin skarpe kritik af både venstrefløjens identitetspolitik og højrefløjens sentimentale nostalgi.

Passage Press og ideen om en ny højrekultur
I 2022 stiftede Keeperman Passage Press, et lille, men kulturelt slagkraftigt forlag med ambition om at genoplive en æstetisk og filosofisk forankret højrefløj. Forlaget har udgivet alt fra de oprindelige Hardy Boys til værker af Robert E. Howard, H.P. Lovecraft, russiske anti-bolsjevikker og tænkere som Curtis Yarvin og Bronze Age Pervert. Keeperman kalder det selv en bestræbelse på at “genetablere en kulturel højrefløj med skaberkraft.”

I 2024 blev hans identitet afsløret af en journalist fra The Guardian, hvilket markerede overgangen fra anonym netdebattør til offentligt ansigt i den amerikanske kulturkamp. I januar 2025 var han vært ved det såkaldte “Coronation Ball” – en af indsættelsesceremonierne omkring Donald Trump – hvilket cementerede hans status som nøglefigur i den nye højrefløj.

Vitalisme, civilisationskritik og oprør mod konsensus
Keepermans ideer centrerer sig omkring begrebet vitalisme: en hyldest til livskraft, æstetik, kamp og skabende vilje. Han mener, at det moderne USA – og i særdeleshed den højrefløj, som blev formet i Reagan- og Bush-årene – er fanget i civilisatorisk udmattelse og kulturel underkastelse. Hans mål er ikke at reformere den gamle konservatisme, men at overskride den.

Han kritiserer nutidens konservative kunst og kultur for at være moraliserende, sentimental og klageorienteret. I stedet ønsker han en højrekultur, der tør være erotisk, voldsom, hierarkisk og kompromisløs i sin jagt på skønhed og sandhed. For Keeperman er sand kunst højrekodet, netop fordi den afspejler virkelighedens uorden og menneskets iboende forskellighed.

Et opgør med konsensustyranni og kulturel ensretning
Keeperman har også markeret sig som kritiker af det, han kalder “longhouse”-samfundet – et udtryk for en overfeminiseret offentlighed præget af konsensus, inklusion og konfliktundgåelse. Han ser dette som en grundlæggende udfordring for ytringsfrihed, mandlig dannelse og ægte idéudveksling.

Samtidig taler han åbent om behovet for at bryde med tabuer omkring race, køn og hierarki. Han advarer mod at forveksle diskussion med had og hævder, at kun ærlig samtale – også om ubehagelige emner – kan føre til kulturel og politisk genrejsning.

En ny generation af højreorienterede kulturproducenter
Med Passage Press som sit primære redskab forsøger Keeperman at inspirere en ny generation af højrefløjsintellektuelle og kunstnere til at skabe en ægte modkultur. Han mener, at tiden er moden til en ny æstetik og en ny amerikansk selvforståelse – ikke gennem sentimental nationalisme, men gennem kunstnerisk vitalitet og civilisatorisk alvor.

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter