Kort Nyt

09.11.22

Disney fordobler udgifter til streaming og skaffer nye abonnenter

Disney har over et år øget udgifter til streaming markant. Sidste kvartal kom 12 millioner nye abonnenter til.
2022 har været et godt år for Disney, lyder det fra Bob Chapek, der er Disneys administrerende direktør. (Arkivfoto).
2022 har været et godt år for Disney, lyder det fra Bob Chapek, der er Disneys administrerende direktør. (Arkivfoto).

Det går fremad for streamingtjenesten Disney+, der har skaffet 12,1 millioner nye abonnenter.

Det fremgår af Walt Disney Companys regnskab for fjerde kvartal, som er fremlagt tirsdag aften dansk tid.

Til gengæld er omkostningerne til Disneys streamingafdeling det seneste år mere end fordoblet sammenlignet med sidste års regnskab, så det for 2022-regnskabet ender på 1,47 milliarder dollar.

Det svarer til knap 11 milliarder danske kroner.

Ud over Disney+ omfatter Disneys streamingforretning også Hulu og ESPN+. Disney+ har 164,2 millioner abonnenter, mens Disney samlet set har over 235 millioner abonnenter.

På Disney+ kan man finde film og serier fra Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic og Star. Disney+ står også bag egenproduceret indhold til tjenesten.

Blandt andet kan man se superhelte- og actionfilmen "Black Panther" samt tv-miniserien "Obi-Wan Kenobi", der er en del af "Star Wars"-serien.

Den samlede omsætning for Disney det seneste kvartal ender på 20,2 milliarder dollar.

Disneys administrerende direktør, Bob Chapek, kalder det for et godt år.

- 2022 var et stærkt år for Disney med noget at vores bedste historiefortælling hidtil, siger han blandt andet i en kommentar til regnskabet.

Bob Chapek fremhæver også Disney+, der først dukkede op på streaminghimlen for få år siden.

- Den hastige vækst for Disney+ på bare tre år siden lanceringen er et direkte resultat af vores strategiske beslutning om at investere kraftigt i at skabe troværdigt indhold og udrulle tjenesten internationalt, siger han.

Direktøren forventer, at streamingafdelingen vil give overskud i 2024, så længe der ikke sker et stort skifte inden for området.

Væksten i antallet af brugere hos Disney+ kommer, mens konkurrenten Netflix har haft et udfordrende første halvår af 2022 med tab af kunder.

Ved Netflix' seneste kvartalsregnskab fra sidste måned var det dog lykkedes at vende kundeflugten og i stedet tilføje 2,4 millioner nye abonnenter.

Netflix har 223,1 millioner abonnenter. Dermed overgår Disneys samlede streamingforretning Netflix, mens Disney+ alene ligger et godt stykke under Netflix.

Kilde: /ritzau/

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter