En af USA's store bilproducenter, General Motors, har indgået en foreløbig ny overenskomst med bilarbejdernes fagforening, United Auto Workers (UAW).
Det oplyser kilder med kendskab til forhandlingerne til nyhedsbureauet Reuters og avisen Washington Post.
Forhandlingerne har blandt andet resulteret i en lønstigning på 25 procent over de næste fire og et halvt år, siger kilder til Washington Post.
UAW's medlemmer skal stemme ja eller nej til aftalen.
Men avisen betegner det som den største sejr for fagforeningen i årtier.
Hvis aftalen bekræftes af parterne, er General Motors den sidste af de såkaldte "store tre" bilproducenter, der får en overenskomst på plads med UAW efter seks ugers strejker.
Tidligere har Ford og Stellantis indgået overenskomster med UAW. De ligner i store træk den, der nu ser ud til at være faldet på plads med General Motors.
Harley Shaiken, som er professor med speciale i arbejdsmarkedet ved University of California, Berkley, siger til Reuters, at succesfulde forhandlinger som disse historisk set "vil blive set og tilpasset af mange andre industrier på tværs af økonomien".
En anden professor, John Logan fra San Francisco State University, ser ligeledes mulighed for, at der kan komme et pres på flere arbejdspladser for også at få overenskomster. Og at presset også kan komme fra Ford, General Motors og Stellantis.
- De tre store vil gerne have UAW til at indføre overenskomster hos Tesla, siger han til Reuters.
Strejken, der har lammet store dele af den amerikanske bilindustri, begyndte 15. september.
Lørdag lokal tid lagde UAW yderligere pres på General Motors ved at udvide sin strejke til en fabrik i Spring Hill i delstaten Tennessee.
Strejken i Spring Hill kan ifølge Reuters koste General Motors dyrt. Selskabet er i forvejen presset økonomisk.
UAW's strejke på fabrikken i Arlington i Texas, hvor biler af mærket Cadillac blandt andet produceres, har kostet selskabet 200 millioner dollar om ugen.
Det svarer til omkring 1,4 milliarder kroner.
Kilde: /ritzau/