Artikel

26.07.24

Lovgivning fra EU gennem forordninger og bekendtgørelser

Det er ikke kun EU-forordninger, som gøres til gældende dansk ret uden Folketingets indblanding. I de seneste fem år, er der udstedt eller ændret 1.000 bekendtgørelser, hvor ministeren egenhændigt formulerer og fastsætter reglerne for, hvordan EU-love skal gælde i Danmark.

Nedenfor en kort beskrivelse af proceduren for, hvordan EU-loven bliver til dansk lov gennem en bekendtgørelse.

Identifikation af behovet for bekendtgørelser:

  • Når et EU-direktiv eller en EU-forordning kræver specifikke detaljerede regler, der ikke nødvendigvis kræver en ny lov eller ændring af eksisterende lov, kan disse detaljer implementeres gennem bekendtgørelser.

Ministeriernes rolle:

  • De relevante ministerier har bemyndigelse til at udstede bekendtgørelser inden for deres ansvarsområder.

  • Ministerierne analyserer EU-lovgivningen for at identificere, hvilke specifikke regler der skal implementeres via bekendtgørelser.

Udfærdigelse af bekendtgørelsen:

  • Ministerierne udarbejder udkast til bekendtgørelsen, som skal præcisere og specificere de krav, som EU-lovgivningen stiller.

  • Udkastet kan omfatte detaljer om f.eks. tekniske standarder, procedurer, krav til virksomheder eller andre praktiske bestemmelser.

Høring og feedback:

  • Ligesom med lovforslag kan udkastet til bekendtgørelsen sendes i høring hos relevante interessenter, som kan give feedback og forslag til ændringer.

  • Ministeriet vurderer høringssvarene og kan justere bekendtgørelsen, før den færdiggøres.

Offentliggørelse og ikrafttræden:

  • Når bekendtgørelsen er færdig, underskrives den af den relevante minister og offentliggøres i Lovtidende.

  • Bekendtgørelsen træder i kraft på den fastsatte dato og bliver dermed bindende for de berørte parter.

Eksempel på bekendtgørelse:

  • EU vedtager et direktiv om fødevaresikkerhed, der kræver, at medlemslandene implementerer specifikke hygiejnekrav for fødevareproduktion.

  • Fødevareministeriet udarbejder en bekendtgørelse, der fastsætter de detaljerede hygiejnekrav, som fødevareproducenter i Danmark skal følge.

  • Bekendtgørelsen sendes i høring hos fødevareproducenter, forbrugere og andre interessenter.

  • Efter høringen justeres og færdiggøres bekendtgørelsen, som derefter underskrives af ministeren og offentliggøres i Lovtidende.

Tilsyn og håndhævelse:

  • De relevante myndigheder har ansvaret for at sikre, at bekendtgørelsen efterleves.

  • Der kan være fastsat specifikke kontrol- og sanktionsmekanismer i bekendtgørelsen for at sikre, at reglerne overholdes.

Nedenfor en beskrivelse af  lovgivning fra EU via forordninger, som er det allermest almindelige:

  1. Initiativfasen:

    • Forslag: EU-Kommissionen fremsætter et forslag til en forordning. Forslaget kan være resultatet af et initiativ fra Kommissionen selv eller på opfordring af Rådet eller Europa-Parlamentet.

    • Høring: Inden forslaget fremsættes, kan Kommissionen gennemføre offentlige høringer og konsultationer med interessenter.

  2. Beslutningsproces:

    • Rådsforordninger:

      • Behandling i Rådet: Rådet (ministerrådet) behandler forslaget. Det kan ændres og vedtages med kvalificeret flertal eller enstemmighed, afhængigt af emnet.

      • Europa-Parlamentets rolle: Parlamentet medvirker i beslutningsprocessen, især gennem den almindelige lovgivningsprocedure (medbestemmelsesproceduren), hvor både Parlamentet og Rådet skal godkende forordningen.

    • Kommissionsforordninger:

      • Vedtagelse af Kommissionen: Kommissionsforordninger vedtages direkte af Kommissionen, ofte med bemyndigelse fra en tidligere vedtaget lov (forordning eller direktiv).

      • Ekspertgrupper: Kommissionen kan rådføre sig med ekspertgrupper og komitéer bestående af repræsentanter fra medlemslandene.

  3. Offentliggørelse:

    • Efter vedtagelse offentliggøres forordningen i Den Europæiske Unions Tidende (Official Journal of the European Union, OJ).

    • Forordningen træder i kraft på den dato, der er angivet i forordningen, eller 20 dage efter offentliggørelsen, hvis der ikke er angivet en specifik dato.

Retsvirkning i Danmark

  1. Direkte anvendelighed:

    • EU-forordninger er direkte anvendelige i alle medlemslande, herunder Danmark. Dette betyder, at de har retsvirkning uden behov for national implementering eller lovgivning.

    • Nationale myndigheder og domstole er forpligtet til at anvende og håndhæve forordningen præcis som den er vedtaget.

  2. National tilpasning:

    • Selvom forordninger er direkte anvendelige, kan der være behov for nationale tilpasninger for at sikre effektiv håndhævelse.

    • Danmark kan vedtage supplerende nationale regler eller bekendtgørelser for at lette forordningens gennemførelse og håndhævelse, men disse må ikke ændre eller modificere forordningens bestemmelser.

Typer af EU-forordninger

  1. Rådsforordninger:

    • Vedtages af Rådet, ofte i samarbejde med Europa-Parlamentet under den almindelige lovgivningsprocedure.

    • Eksempler inkluderer forordninger om konkurrence, landbrugspolitik og miljøbeskyttelse.

  2. Kommissionsforordninger:

    • Vedtages af Kommissionen, ofte på baggrund af bemyndigelse fra tidligere lovgivning.

    • Bruges til at fastsætte detaljerede tekniske bestemmelser, gennemførelsesforanstaltninger eller korrigerende foranstaltninger.

    • Eksempler inkluderer tekniske standarder, gennemførelsesforanstaltninger inden for markedsregulering og landbrugspolitik.

  3. Andre typer forordninger:

    • Gennemførelsesforordninger: Vedtages af Kommissionen for at sikre ensartet anvendelse af EU-lovgivning.

    • Delegerede forordninger: Vedtages af Kommissionen med bemyndigelse fra Rådet og Parlamentet til at supplere eller ændre visse ikke-væsentlige elementer af lovgivningen.

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter