Kort Nyt

09.11.22

Hver tredje nyansatte lærer har ikke en læreruddannelse

En analyse viser, at 35,6 procent af nyansatte lærere i skoleåret 2020/2021 ikke havde en læreruddannelse.
Det er bekymrende for folkeskolen, at mange mange nyansatte lærere ikke har en læreruddannelse, mener Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening. Ifølge ham betyder det, at eleverne ikke lærer alt det, de ellers ville. (Arkivfoto).
Det er bekymrende for folkeskolen, at mange mange nyansatte lærere ikke har en læreruddannelse, mener Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening. Ifølge ham betyder det, at eleverne ikke lærer alt det, de ellers ville. (Arkivfoto).

Det er ikke nødvendigt at have taget en læreruddannelse for at arbejde som lærer, og ser man blandt de nyansatte lærere, er der mange, som ikke har taget uddannelsen.

Det skriver Politiken på baggrund af en analyse, som Danmarks Lærerforening står bag sammen med Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Af den fremgår det, at mere end hver tredje - 35,6 procent - af de nyansatte lærere i skoleåret 2020/2021 ikke havde en læreruddannelse. Det svarer til 2730 personer.

Det er bekymrende for folkeskolen og betyder, at eleverne ikke lærer alt det, de ellers ville kunne. Det mener Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening.

- Mange af dem, der kommer ind og underviser uden en læreruddannelse, kommer direkte fra gymnasiet. De står så med ansvaret for ofte 26-27 elever, og nogle af dem har adhd, autismediagnoser eller sociale eller psykiske problemer.

- Der står man og skal løse en inklusions- og undervisningsopgave i en klasse med ganske store udfordringer. Det er en alt, alt for stor opgave for en, der ingen læreruddannelse har, siger Gordon Ørskov Madsen til Ritzau.

Analysen omfatter lærere, der har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det undersøgte skoleår.

Dog mener KL, der er en forening for landets 98 kommuner, at analysen er misvisende. Det skyldes, at der netop medregnes vikarer, som har arbejdet som lærere i kort tid og på deltid, i statistikken.

Gordon Ørskov Madsen medgiver, at KL til dels har en pointe. Men han betoner, at der stadig er tale om en meget klar tendens.

- Tendensen er meget, meget tydelig, og den bør vi som samfund reagere på, siger han og peger på behov for blandt andet flere lærere i undervisningstimerne og bedre efteruddannelsesmuligheder.

Der har også tidligere været fokus på, at det langtfra er alle, der arbejder som lærere, der har en læreruddannelse.

I maj sidste år skrev Danmarks Lærerforening, at det var næsten hver femte lærer i folkeskolen, der ikke har en læreruddannelse. Her blev der taget udgangspunkt i andelen af lærere i 2019 med en læreruddannelse.

18,1 procent af dem havde ingen læreruddannelse. Det tal baserede sig på den samlede lærerstand og ikke alene på de nyansatte, som den nye analyse fokuserer på.

Kilde: /ritzau/

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter