Artikel

20.09.24

Kort om at tro eller vide

Platons dialog om "vejen til Larissa" illustrerer en af de grundlæggende forskelle i menneskelig tænkning: forskellen mellem sand tro og viden. Denne forskel er ikke blot en filosofisk abstraktion, men en kernekomponent i moderne videnskabsteori.

Engang i det antikke Athen sad Sokrates i en dyb samtale med Menon, en ung mand, der var nysgerrig på begrebet dyder. Men deres samtale tog en drejning, da Sokrates, som han ofte gjorde, begyndte at udforske spørgsmålet om viden.

"Sig mig, Menon," begyndte Sokrates, "hvis jeg ønskede at rejse til Larissa, ville jeg være lige så godt tjent med at blive ledt af en mand, der har sand tro om vejen, som af en mand, der har viden?" Menon tøvede og spurgte, hvad forskellen mon kunne være.

Sokrates forklarede, at både den, der har sand tro, og den, der har viden, kan vise vejen korrekt. Men kun den, der har viden, har en stabil og uforanderlig forståelse af ruten. Tro kan være flygtig – den kan være tilfældig eller midlertidig – mens viden er forankret i forståelse og derfor varer ved. Heri ligger Platons kerneindsigt: der er en væsentlig forskel mellem sand tro og ægte viden.

Platon sondrer mellem sand tro og viden
Denne lille metafor fra Platons dialog ’Menon’ tjener som et udgangspunkt for en filosofisk diskussion om forskellen mellem viden og tro.

For Platon er sand tro (doxa) ikke nødvendigvis dårlig; det kan være en korrekt opfattelse af, hvordan tingene hænger sammen. Men sand tro er ustabil, da den ikke er forankret i en dybere forståelse. Viden (episteme), derimod, er varig og afhænger af rationel indsigt og begrundelse.

Platons dialog i ’Menon’ drejer sig om det fundamentale spørgsmål: hvordan kan vi kende noget med sikkerhed?

Han argumenterer for, at viden kræver en form for indre begrundelse eller indsigt, som går ud over blot at tro, at noget tilfældigvis er rigtigt. Det er forskellen mellem at ’vide’ at kende vejen til Larissa og blot at ’tro’, at man kender den.

Videnskabsteoriens rødder i Platons erkendelser
Platons skelnen mellem tro og viden har dannet grundlag for meget af den moderne videnskabsteori.

Videnskabens mål er at producere viden, der er stabil, systematisk og begrundet – ikke blot at komme med korrekte gæt.

Denne sondring er central for forståelsen af, hvad der adskiller videnskabelig viden fra andre former for opfattelser og tro.

I moderne videnskab bliver den rette metode til at nå viden konstant diskuteret, og mange af disse diskussioner kan spores tilbage til Platons tanker.

Empirisk viden og logisk ræsonnement
I moderne videnskab er der en forskel mellem empirisk viden og logisk ræsonnement, der minder om Platons skelnen mellem tro og viden.

Empirisk viden er baseret på observation og eksperimenter, mens logisk ræsonnement er baseret på struktureret tænkning.

I begge tilfælde søger videnskaben ikke blot at nå korrekte resultater, men også at forstå, hvorfor resultaterne er korrekte.

Det afspejles i den videnskabelige metode. Hypoteser – som kan sammenlignes med sand tro – er foreløbige forklaringer, der kræver testning.

Det er først, når hypoteserne er blevet testet og bekræftet af data og rationel analyse, at de bliver til viden.

Videnskaben stræber derfor efter at gøre vores forståelse stabil og reproducerbar, præcis som Platon hævdede, at viden er stabil og ikke blot en midlertidig korrekt tro.

Karl Poppers falsifikation og kritisk rationalisme
En af tænkerne inden for videnskabsteori i det 20. århundrede, Karl Popper, udviklede ideen om falsifikation som en metode til at skelne videnskabelig viden fra tro.

Popper argumenterede for, at videnskabelige teorier aldrig kan bevises med absolut sikkerhed, men de kan ’falsificeres’.

Det vil sige, at en teori kun kan betragtes som videnskabelig, hvis den kan testes og potentielt modbevises.

Dette kræver en systematisk metode til at afprøve teorier og hypoteser – hvilket igen bygger på Platons ide om, at viden skal være begrundet og kunne modstå kritik.

I Poppers ramme fungerer sand tro som en slags midlertidig tilstand. Man kan tro, at en teori er sand, men denne tro skal altid være åben for at blive afprøvet og eventuelt falsificeret. Det er netop den kritiske metode, der forvandler tro til viden.

Thomas Kuhn og paradigmeskiftet
En anden figur inden for videnskabsteori, Thomas Kuhn, introducerede ideen om ’paradigmeskift’, hvor videnskaben gennemgår fundamentale ændringer i sin forståelse af verden.

Kuhn argumenterede for, at videnskabelig viden ikke altid er stabil, men kan gennemgå radikale ændringer, når nye teorier erstatter de gamle.

Dette minder om Platons påstand om, at viden er stabil – men kun så længe den kan opretholdes gennem rationel forståelse og empiri.

Et paradigmeskift kan opfattes som et skift fra en gammel form for "viden" til en ny, bedre forståelse, der er bedre begrundet i data og logik.

Videnskabelige fremskridt handler derfor om at raffinere vores forståelse og gøre vores viden mere stabil og pålidelig – en konstant søgen, der reflekterer Platons idé om, at viden er mere end blot en korrekt tro.

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter