Væksten i EU er lav. Et af problemerne er identificeret som unødvendigt bureaukrati, som forsinker sagsbehandling, innovation og forretningsudvikling, men hvad er unødvendigt bureaukrati?
Det er nemt at se unødvendigt bureaukrati, når man oplever det, men det kan være svært at definere entydigt. Ofte er det sagligt korrekt arbejde, som udføres.
Der er korrekt hjemmelsgrundlag for de afgørelser, som træffes men det overordnede spørgsmål, som ofte mangler at blive besvaret, er, er det nødvendigt og gavner det virkelige mennesker?
Et morsomt eksempel, som dog er symptom på en gennemgribende syge, kommer fra Fiskeristyrelsen.
Søger tilskud til sig selv
Der er midler fra EU til tilskud til fiskerikontrollen, som henfører under Fiskeristyrelsen. Det er samtidig fiskeristyrelsen som administrerer midlerne. Derfor har fiskeristyrelsen lavet en ansøgningsrunde ”fiskerikontrol EHFAF” som var åben 15/1-15/11 2024.
Det er naturligvis kun fiskeristyrelsen, som kan søge denne ordning da fiskerikontrollen, jo ikke findes i private firmaer.
Der er blevet lavet en vejledning til ansøgning, så Fiskeristyrelsen vejleder altså Fiskeristyrelsen omkring, hvordan Fiskeristyrelsen skal udfylde Fiskeristyrelsens ansøgningsskema.
Fiskeristyrelsen har et IT system for ansøgninger, dette kræver naturligvis også en special vejledning for denne ordning.
Derudover er der vejledning til udbetaling, vejledning til lønberegningsskema. Der er morsomt nok også et skema, hvis fiskeristyrelsen skulle få lyst til at ansætte en konsulent til at hjælpe Fiskeristyrelsen med Fiskeristyrelsens regler.
Mette Fredriksens opgør med konsulenterne i det offentlige er åbenbart ikke nået til fiskeristyrelsen.
Bekendtgørelse om tilskud til sig selv sendt i høring
Der er også en bekendtgørelse ”BEK nr 1484 af 06/12/2023 Bekendtgørelse om tilskud til fiskerikontrol” Der er mængder af tekst med 20 paragraffer og den har naturligvis været i høring således fiskeristyrelsen kunne give input til fiskeristyrelsen omkring en tilskudsordning for fiskeristyrelsen.
Alt i alt er det hele gennemført efter reglerne, og der er heller ikke anden mulighed. Der er mange regler og paragraffer for uddeling af EU støtte og støtte i Danmark, man kan naturligvis ikke bare flytte penge fra den ene lomme til den anden med et fingerknips, reglerne er ens for alle, så derfor skal fiskeristyrelsen igennem hele møllen.
Heri ligger problemet. Der er mange dygtige og kompetente medarbejdere i Fiskeristyrelsens tilskudsadministration. De har selvfølgelig overvejet, om de ikke bare skulle lave en straksoverførsel til Fiskerikontrollens konto og så komme videre i teksten.
Dette havde været fornuftigt. Man havde sparet en frygtelig masse ressourcer, og når det nu alligevel kun er fiskeristyrelsen, som kan få pengene, havde ingen jo lidt skade.
Ulovligt at afbureaukratisere
Men det havde været ulovligt og ville have medført en masse postyr for den på gældende medarbejder, som i så fald havde truffet en beslutning om afbureaukratisering.
Alle disse regler kan vi ikke bare afskaffe. Vi er jo glade for, at Mette Frederiksen ikke bare kan træffe tilfældige afgørelser uden hjemmelsgrundlag. Tænk hver dag en ny minkskandale.
Borgerne ville blive udsat for det ene overgreb efter det andet.
Problemet vokser og vokser
Reglerne, som hver især kan være fornuftige og retfærdige, giver grundlag for flere regler, såsom en bekendtgørelse om fiskerikontrol, der kom ud af det konkrete tilfælde.
Denne nye bekendtgørelse skal så administreres og forårsager i sig selv endnu flere regler. Eksempelvis regler for, hvordan man skal udfylde lønberegningsskema for ansatte i fiskerikontrollen.
Problemets omfang er enormt, og det vokser hver dag.
Støtteordninger, der blot støtter systemet selv
Alle politikere har et ønske om at begrænse unødvendige regler og afbureaukratisere. Det siger de i hvert fald. Alligevel fortsætter regeljunglen med at gro tættere og tættere omkring os.
Der ansættes flere og flere konsulenter og administratorer i det offentlige, og hele EU´s økonomi er ved at gå i stå på grund af regler. Konkurrenceevnen tynges under bjerge af dokumenter med forordninger, bekendtgørelser, vejledninger og instrukser.
I det konkrete tilfælde bør man overveje om staten i det hele taget skal lave støtteordninger for staten. Disse støtteordninger findes der rigtig mange af.
Gavner det egentlig rigtige mennesker, eller er det blot støtteordninger til understøtte systemet selv.
Kilder:
Fiskerikontrol EHFAF Fiskerikontrol EHFAF - Landbrugs– og Fiskeristyrelsen
Bekendtgørelse Bekendtgørelse om tilskud til fiskerikontrol