Artikel

DSU vil have opgør med reformpædagogik

Hadet til karakterer er blot ét eksempel på et farligt skred i tilgangen til unge og undervisning, mener DSU-formand Frederik Vad Nielsen, som heller ikke skåner Socialdemokratiet. Løsningen er især at tage mindre hensyn til interesseorganisationer, siger han i Kontrast-debat.

Udgivet 08.10.21

“Vi er nødt til grundlæggende at gå ind og ændre ved reformpædagogikken, der også gennemsyrer læreanstalter og skoler. Det handler ikke kun om lovgivning, men er først og fremmest et åndeligt opgør,” mener Frederik Vad Nielsen, forbundsformand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom.

Reformpædagogik vil blandt andet sige, at disciplin og autoritet er gledet ud til fordel for fokus på det enkelte barn og dets ønsker. Men det er blevet for meget af det gode, siger DSU-formanden, og ordene falder i samtalen med MF Henrik Dahl (LA) i hans program på Kontrast, Henriks Halvtomme Glas. 

“Hadet mod karakterer, hvor kommer det fra? Det var ellers noget, mit eget parti selv elskede, fordi det betød, at grossererens datter ikke kunne snakke sig til det, men alle blev bedømt lige,” nævner Frederik Vad Nielsen som et eksempel på, hvordan reformpædagogik kan ende med at stå i vejen for social fremgang. 

Når mange unge borgere forlader skolen uden at kunne læse, skrive eller regne, vidner det ifølge Frederik Vad Nielsen om et forsømt fokus på hovedformålet med undervisningen. I stedet har politikerne taget for meget hensyn til interesseorganisationer og lignende.

“Jeg var på regeringskonference i Fredericia om, hvad vi stiller op med 50.000 unge, der ikke er i uddannelse eller arbejde. Da panelet var færdigt, rakte alle særinteresserne hånden op og sagde ‘hvis I giver penge til det projekt, jeg administrerer, skal det hele nok gå’,” fortæller Frederik Vad Nielsen.  

Kritikken er også rettet mod hans eget parti, Socialdemokratiet, som på nogle strækninger undervejs er røget af sporet, mener DSU-formanden. Selv betragter han alligevel sin modstand mod reformpædagogik som godt i tråd med at være socialdemokrat.

“Arbejderbevægelsen var for pokker en myndighedsbevægelse. Det var rimelige krav for rimelig indsats. Den fik folkelig opbakning, fordi der var en broforbindelse mellem de krav, man stillede, og den indsats, man selv leverede. De værdier er på vej ud, og dér er opgøret med reformpædagogikken vigtigt,” siger Frederik Vad Nielsen. 

Interviewet i Henriks Halvtomme Glas på Kontrast skete med baggrund i udspillet 10 teser for en myndiggørende fremtid, som DSU lancerede i september. Du kan se hele interviewet her, hvor Frederik Vad Nielsen også kommer ind på, hvordan man måske kan tæmme de magtfulde særinteresser.

null

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få dit ugentlige overblik over nyheder

Newsletter