27.07.23

Italienske haglskader holder telefonerne varme hos Alm. Brand

Forsikringskoncernen Alm. Brand Group har modtaget omkring 200 anmeldelser for haglskader i Norditalien.
Alm. Brand Group har fået omkring 200 henvendelser om haglskader i Norditalien. (Arkivfoto).
Alm. Brand Group har fået omkring 200 henvendelser om haglskader i Norditalien. (Arkivfoto).

Et voldsomt haglvejr i Norditalien har skabt travlhed hos forsikringskoncernen Alm. Brand Group midt i højsæsonen.

Det fortæller Jan Graversgaard, der er direktør i Skadesservice i koncernen.

- Vi har modtaget omkring 200 anmeldelser om skader fra kunder i Alm. Brand og Codan, som vi forventer vil stige lidt mere, efterhånden som folk kommer hjem og får anmeldt skaderne efter haglene, siger han.

Det er dog for tidligt at sige noget om, hvad det kommer til at betyde rent økonomisk, lyder det videre.

Både Alm. Brand og Codan er en del af Alm. Brand Group.

Store hagl og uvejr ramte natten til tirsdag det nordlige Italien. Det har efterladt hundredvis af danskere i landet med ødelagte biler.

I øjeblikket pågår et arbejde hos assistanceselskabet SOS International, som forsøger at hjælpe mindst 1500 danskere hjem.

Torsdag morgen ankom den første bus med danske turister til Danmark fra Italien.

Ifølge Jan Graversgaard fra Alm. Brand er det meget normalt med vejrskader om sommeren. Men det er mere almindeligt, at det skyldes eksempelvis et skybrud.

- Haglvejret i Norditalien er ekstraordinært, fordi denne type af vejrskader normalt ikke påvirker så mange kunder på samme tid og med så stor effekt som denne gang, siger han.

- I den betragtning er det ret voldsomt og ikke noget, vi oplever tit.

Hvis uvejr som det italienske bliver mere almindelige i fremtiden kan det komme til at påvirke risikobilledet for Alm. Brand.

- Vi holder hele tiden øje med risikoen, og vi vurderer løbende, om vores produkter dels dækker, som de skal, dels at forholdet mellem risiko og pris er den rigtige, siger direktøren.

- Vi arbejder hele tiden på at gøre vores produkter så optimale som muligt, herunder også sammen med kunderne at arbejde med forebyggelse, så mulige skader i fremtiden ikke bliver så store.

Kilde: /ritzau/

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter