Danske rederier er det største eksporterhverv med en samlet eksport i 2022 på over 500 milliarder kroner. Altså en eksport der er langt større end medicinalindustriens og fødevareklyngens eksport tilsammen. Med den viden burde vi også have en velvoksen flåde, der kunne passe på både rigsfællesskabet og danske skibe, men nej det har vi ikke, faktisk meget langt fra.
Mærsk Hangzhou blev lørdag d. 30 angrebet ud for Yemen, først af et missil affyret af den Iranskstøttede Houthi milits og derefter angrebet af fire både, hvoraf tre endte på havets bund, sænket af et amerikansk flådefartøj. Tilbage i midten af midten af december blev Maersk Gibraltar forsøgt angrebet med en eller flere droner, en episode udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen storsindet valgte af vise handlekraft ved at udsende en stabsofficer.
Danske eller danskejede skibe er i skrivende stund beskyttet af primært amerikanske flådefartøjer og rederne lever i den bevidsthed, at danske politikere i ekstremt lille grad finder anledning til at beskytte det eksporterhverv, der er en af samfundets stærkeste økonomiske søjler.