Anmeldelse

14.08.22

Premium

Det groteske og det kedsommelige følges ad i aktuel bodyhorror

Efter otte års stilhed vender Cronenberg tilbage med morbid science fiction, hvor mennesket som resultat af en syntetisk plastikverden gror mystiske organer og ikke længere føler smerte. Freja Cæcilie Petri Bondgaard anmelder ‘Crimes of the Future’.
Foto: crimesofthefuture.film
Foto: crimesofthefuture.film

En lille dreng børster tænder på badeværelset, spytter i en plastik-skraldespand og begynder at tygge sig igennem og æde plastikken. Indledningen til Crimes of the Future ansporer temaet ganske godt: Kroppe, der gør ting, de ikke burde gøre, eller i hvert fald ting, som ikke er naturlige at gøre inden for vores nuværende forståelsesparadigme.

Drengens mor ser til, og har set til, men det vil hun ikke længere. Hun opfatter sin søn med hans umenneskelige appetit efter plastik som mere dyr end menneske. Så hun kvæler ham med en pude. Senere i filmen skal historiens to hovedpersoner, de to performance-kunstnere Caprice (Léa Seydoux) og Saul (Viggo Mortensen), på drengens fars foranledning, obducere ham til et uhyggeligt performanceshow.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

99

Afmeld når som helst

Årlig betaling

948

Spar 240 kr. med årsabonnement

Ubegrænset adgang til lukket indhold: artikler, analyser, debatter, videoer, interviews

Få Kontrast Nyhedsbrev i din indbakke flere gange om ugen. Så er du altid opdateret

Adgang til Kontrasts Ekkokammer på Facebook. Del og kommenter indhold med redaktionen

Oplæste artikler: Få alt indhold læst op af redaktionen, så du kan høre det hele på vejen