Regeringen lagde i sidste uge op til, at 17-årige ikke længere behøver en ældre erfaren bilist med sig, når de kører bil. Ifølge regeringen vil dette være for at hjælpe unge i landdistrikterne med bl.a. at komme til deres ungdomsuddannelse og til fritidsaktiviteter.
Dette er for os at se en dybt forkert, og på det nærmeste en "billig" måde at løse problemer i landdistrikterne. Ved at lade 17-årige køre i tidsrummet 05:00-20:00 vil unge i højere grad have mulighed for at transportere sig selv, og derved øge deres mobilitet. På den måde vil det mindske presset på den offentlige trafik, uden at regeringen behøver at afsætte yderligere midler til offentlig transport i yderområderne.
Selvom vi anerkender, at dette forslag kunne være fordelagtig for nogle, så vil det i realiteten dog føre til langt flere problemer, end det løser. Flere eksperter påpeger faren ved dette forslag. Vicedirektør i Rådet for sikker trafik, Karina Petersen, siger bl.a. at “Beregninger allerede viser, at det vil resultere i flere dræbte og alvorligt kvæstede 17-årige hvert år”.
At regeringen fortsat ønsker at få dette forslag igennem indikerer, at regeringen er villige til at udsætte både de 17-årige, men også andre potentielle ofre, for en øget fare i trafikken. For udover, at vi sætter vores unge mennesker i fare med dette forslag, så kan det også gå udover andre trafikanter, der risikerer at blive sat i farlige, og til tider fatale situationer.
Foruden de problemer, der bliver belyst af eksperter, hersker der også tvivl fra os, da vi ser en myriade af problemer med SVM-regeringens udspil.
Den ene af forfatterne på indlægget har haft kørekort i mere end to år, og jeg kan nu sige, at den “forsøgsperiode”, jeg havde som 17-årig, i langt højere grad har givet mig mulighed for at blive en bedre bilist, end hvis jeg ikke havde haft det krav. Grundet kravet havde jeg i mit første år som bilist, en ældre erfaren bilist som sparringspartner, til at vejlede og give råd og feedback på min kørsel - på samme måde som min egen kørelærer gjorde, inden jeg fik mit kørekort.
Uden en erfaren sparringspartner kan jeg forestille mig, at mange unge vil stå i situationer, hvor de ikke kan få den hjælp, som de har behov for, som nye i trafikken. Derfor mener vi, at vi kommer til at stå over for langt flere farlige og usikre situationer, som følge af unge uerfarne bilister, der træffer flere umodne og dårlige beslutninger i trafikken.
Unge ses ofte som fortalere for at sænke eller fjerne aldersgrænser, men det er ikke tilfældet her. Vi er selv unge, og vi vil naturligvis ikke holde unge unødigt tilbage. Hvis vi kan fjerne unødvendig lovgivning og gøre livet nemmere for unge, så gør vi det gerne, men her sætter vi altså ansvarligheden først.
Forfattere:
Indlægget er skrevet af Louie Skougaard, Lokalformand for Furesø KU og Patrick De Medici, medlem af KU