Efter en opslidende og lang valgkamp, hvad kan vi så tage med os? En hel del faktisk. Hermed kommer 10 ting, vi har lært af valget.
1. Borgerlige værdier kan begejstre
Vi var efterhånden blevet vant til at tænke, at de borgerlige primært henter stemmer på enten skattelettelser eller en stram udlændingepolitik. Liberal Alliance har denne valgkamp forsøgt sig med noget nyt, og det er blevet til den stærkeste kampagne blandt hele blå blok. Jeg taler specifikt om kampagnen “Du kan godt”. Det særlige ved LA’s kampagne er, at den primært er bygget på formidlingen af borgerlige værdier. Det handler om vigtigheden af at være subjekt i eget liv. Det er forfriskende særligt i forhold til resten af blå blok, der snarere forsøger at overbevise vælgerne med en byge af policy-forslag. Resultatet er, at Alex Vanopslagh lige nu fremstår som den ideologiske leder af blå blok.
2. De unge stemmer faktisk gerne blåt
Et fortærsket ordsprog siger, at hvis du ikke er rød, når du er ung, har du intet hjerte, og hvis du ikke er blå som ældre, har du ingen hjerne. Men denne valgkamp har lært os, at de unge ikke nødvendigvis er røde. Det er et spørgsmål om generationer og de emner, der er oppe i tiden. Men det vigtigste er nok betydningen af karismatiske personligheder. Engang var det Villy Søvndal, der tiltrak de unge, så blev det Uffe Elbæk, og i denne valgkamp er det “Daddy Vanopslagh”. De unge vælgere har vist sig frem for alt at være stemt for politikere, der rusker op i det bestående.