Debat

27.10.22

Premium

Gymnasiernes problem er en konsekvens af indvandringen

Mikkel Andersson: Der er ingen rigtig effektiv løsning på den skæve etniske fordeling i gymnasieskolen. Der er højst mulighed for symptombehandling.
På Frederiksberg Gymnasium har knap halvdelen af eleverne udenlandsk baggrund. ((Foto: Leif Jørgensen / Creative Commons)
På Frederiksberg Gymnasium har knap halvdelen af eleverne udenlandsk baggrund. ((Foto: Leif Jørgensen / Creative Commons)

For nylig ramte en historie om problemerne på det særdeles multikulturelle Åbne Gymnasium i København Berlingskes forside. 

“Eleverne saboterer gang på gang undervisningen. Det gælder næsten alle klasser med mange tosprogede. Grundlæggende er mange af dem ikke egnet til at modtage undervisning. De har ikke forudsætningerne for at gå i gymnasiet,” fremgår det af artiklen, hvor to tidligere lærere fortæller om en hverdag med omfattende chikane og elever med et alt for lavt fagligt niveau.

Artiklen er interessant, fordi den siger en del om de udfordringer, som regeringen angiveligt har forsøgt at løse med aftalen om elevfordeling i gymnasierne. Men i særdeleshed fordi artiklen illustrerer den virkelighed, som Danmark står med som konsekvens af 40 års forfejlet asyl- og indvandringspolitik, som nu begynder at stå tydeligt for stadig større dele af også den danske middelklasse.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

99

Afmeld når som helst

Engangsbetaling

948

Abonnementet fornyes automatisk

Ubegrænset adgang til lukket indhold: artikler, analyser, debatter, videoer, interviews

Få Kontrast Nyhedsbrev i din indbakke flere gange om ugen. Så er du altid opdateret

Adgang til Kontrasts Ekkokammer på Facebook. Del og kommenter indhold med redaktionen

Oplæste artikler: Få alt indhold læst op af redaktionen, så du kan høre det hele på vejen