Analyse

12.01.22

Premium

Medieskævhed: De almindelige mennesker er ikke almindelige

Morten Okkels: Journalister holder af at sætte ansigter på deres historier. Men deres brug af de såkaldte cases er ofte med til at skævvride folks indtryk af samfundets problemstillinger. For eksempel fordi cases er rekrutteret af politiske aktører eller ikke får kritiske spørgsmål.

Der er et dogme i den journalistiske verden om, at vi og dermed læsere og seere skal ud at møde “dem, det handler om”. Det bliver indskærpet lige fra uddannelserne til redaktionerne, og det er umiddelbart svært at være uenig i. Det fungerer godt i fortællingen, især på tv, når vi klipper mellem ham, der er kommet i klemme i en eller anden sag, og så politikere og eksperter, der kloger sig på problemstillingen. 

I praksis giver disse cases, disse ansigter på en problemstilling, ofte et misvisende billede. Det er værd at være opmærksom på, fordi deres indtryk og dermed indflydelse virker meget stærkt på os som empatiske mennesker, og derfor denne tekst. Et centralt problem er, at de almindelige mennesker ikke er almindelige. Forstået på den måde at de sjældent er repræsentative for de grupper af befolkningen, hvis problemer eller interesser de repræsenterer. 

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

48

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab