Analyse

12.01.22

Premium

Medieskævhed: De almindelige mennesker er ikke almindelige

Morten Okkels: Journalister holder af at sætte ansigter på deres historier. Men deres brug af de såkaldte cases er ofte med til at skævvride folks indtryk af samfundets problemstillinger. For eksempel fordi cases er rekrutteret af politiske aktører eller ikke får kritiske spørgsmål.

Der er et dogme i den journalistiske verden om, at vi og dermed læsere og seere skal ud at møde “dem, det handler om”. Det bliver indskærpet lige fra uddannelserne til redaktionerne, og det er umiddelbart svært at være uenig i. Det fungerer godt i fortællingen, især på tv, når vi klipper mellem ham, der er kommet i klemme i en eller anden sag, og så politikere og eksperter, der kloger sig på problemstillingen. 

I praksis giver disse cases, disse ansigter på en problemstilling, ofte et misvisende billede. Det er værd at være opmærksom på, fordi deres indtryk og dermed indflydelse virker meget stærkt på os som empatiske mennesker, og derfor denne tekst. Et centralt problem er, at de almindelige mennesker ikke er almindelige. Forstået på den måde at de sjældent er repræsentative for de grupper af befolkningen, hvis problemer eller interesser de repræsenterer. 

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

99

Afmeld når som helst

Årlig betaling

948

Spar 240 kr. med årsabonnement

Ubegrænset adgang til lukket indhold: artikler, analyser, debatter, videoer, interviews

Få Kontrast Nyhedsbrev i din indbakke flere gange om ugen. Så er du altid opdateret

Adgang til Kontrasts Ekkokammer på Facebook. Del og kommenter indhold med redaktionen

Oplæste artikler: Få alt indhold læst op af redaktionen, så du kan høre det hele på vejen