28.08.24

Politidigte fra en barsk virkelighed

Martin Wittrup Enggaards politidigte stiller et grundlæggende spørgsmål: Hvordan holder man sammen på sig selv og troen på at kunne gøre forskel i mødet med paraden af tragedier på samfundets absolutte bund? Læseren bliver efterladt med et portræt af en virkelighed, som de færreste ser, og som de fleste nok helst vil lukke øjnene for.

Dristes du til at åbne porten til virkelighedens skyggeside med digtsamlingen "enhver kontakt efterlader spor", skal du vide, at her findes ingen romantiske flosker med duftende kornblomster, vejende Dannebrog og blå himmel. Næh, du presses nærmest ned i den sorte uniform med håndjern, stav og pistol med gadens skyggeside med menneskelig forfald, angst, sammenhold og kærlighed.

Og tro mig - Efter 24 år i samme uniform finder jeg mig selv i hvert eneste af politiefterforsker Martin Witttrup Enggaards digte. Det eneste der mangler for at fuldende Martins digtsamling, er gadens notoriske larm og stank, offerets skrig, lugten af død og blodet på hænderne.

Jeg har inkluderet tre eksempler på digtene her nedenfor.

Fristes du alligevel til at åbne bogen, så inviteres du med ind under uniformen, ind i sjælen til minderne, mareridtene og tankerne hos en mand, der som mangeårig politibetjent, har oplevet råddenskaben og ondskabsfuldheden i de københavnske gader. Mareridt og frygtelige minder, der efter et langt politiliv har efterladt spor og ar. Spor og ar der aldrig forsvinder.

Martin Witttrup Enggaards digte "enhver kontakt efterlader spor" er for Martin en sjælelig selvrenselse. Gennem sine digte forsøger han, at helbrede sin arrede sjæl for de uhyrlige oplevelser i politiet.

En helbredelse, der for Martin er langt bedre end flere timers psykologsamtale. En helbredelse, der lukker "familien Danmark" ind i politiets usagte. Martins dystre og ærlige digte bryder et usagt tabu for politiet - "Et vi holder det for os selv tabu" Martin er modig, idet han udfolder sine forpinte følelser ud til offentlig beskuelse. Et stærkt træk i en lukket verden af mod, hårdhed og usagte ord.

ENHVER KONTAKT EFTERLADER SPOR
Udkommer d. 2. september 2024 på Grønningen 1
150 sider, Vejl. pris: 249,95 kr.

Om forfatteren:
Martin Wittrup Enggaard (f. 1985) er drabsefterforsker i København og del af politiets nationale drabsgruppe. I 2023 blev hans borgerforslag om genetisk slægtsforskning vedtaget i Folketinget. Dette førte i år til, at der blev rejst tiltale mod en mand i sagen om Hanne With, der blev dræbt i 1990. En sag, som Martin Wittrup Enggaard havde efterforsket siden 2018.