Da Tour de France startede i København 1. juli sidste år, var en flok dokumentarister med i følgebilen. Med privilegeret adgang til hold, ryttere og sportsdirektører og godt hjulpet af dygtige kamerafolk lykkedes det serieskaberne at få en masse billeder, ord og begivenheder i kassen, assisteret af fransk fjernsyn. Resultatet er overvældende og må få enhver cykelsportsskeptiker til at sænke paraderne og tænde for den 110. udgave med start om en uges tid.
Tour de France: Med i feltet (engelsk titel: Tour de France: Unchained) springer i tid, sted og etaper for at skabe rytme og dramatisk retning, men det er pædagogisk udført. Afsnittene følger otte af de 22 hold, der stiller til start. Det er engelske Ineos Grenadiers, franske Groupama-FDJ, amerikanske EF Education-EasyPost, hollandske Alpecin-Deceuninck, belgiske Quick-Step Alpha Vinyl og hollandske Jumbo-Visma.
Henvendt til novicer
Holdnavnene understreger den kommercielle interesse i cykelsport. Det er ikke kun passion og masochisme, men også euro, dollars og schweizerfranc, der driver verdens største væddeløb – og sporten i det hele taget. Ikke på samme eksorbitante måde som i professionel fodbold, tennis, golf eller Formel 1. Cykelsport er stadig en slags arbejdersport i forhold til globaliseringens vindere. Men den er til gengæld fuld af slidere og rigtige mænd i milimetertynd lycra og uden hår på benene.