Debat

19.06.23

Premium

Folkemøde 2023: Økologisk øl og snothvalpeborgerlighed

Emilie Jäger har været på jagt efter folkeligheden i Allinge. Det er noget af en udfordring.

”Det er den laveste fællesnævner for det borgerlige Danmark, I bringer i jeres avis.”

Anklagen kommer fra Kristian Madsen, chefredaktør på A4 Medier og er rettet mod Berlingskes chefredaktører, som står skoleret til en omgang ”Skæld ud på Berlingske” i en solbeskinnet gårdhave ved dette års Folkemøde. 

Beskyldningen drejer sig om ’Tantens’ opinionssektion, som Madsen i samme åndedræt kalder for en omgang snothvalpeborgerlighed. Mette Østergaard lader måske lidet overraskende Tom Jensen stå på mål for den del af avisen, der rent faktisk er borgerlig. Jeg tror, at hvis det stod til hende, så ville avisen være en del mere fyldt med, hvad end det er for slags nyheds-trigonometri, den her og den her journalistik lever op til. Lidt skarpt sat op: Hvis jeg gerne ville læse navlepillende, københavner-historier, så købte jeg nok Femina i stedet. 

Men what do I know, som lige har fået et Berlingske-abonnement i 23-års fødselsdagsgave. 

Jeg er på jagt efter folkeligheden. Videre bevæger jeg mig stik imod menneskestrømmen op ad gaden i Allinge. Måske er det ikke den bedste beslutning, når det er første gang, at jeg er her, men på den anden side er jeg omgivet af pensionerede gymnasielærere og unge, som jeg ikke er sikker på, at jeg overhovedet ønsker at følges med. 

Sidstnævnte gruppe ligner dertil nogen, der må have taget fejl af dato såvel som lokation for Roskilde Festival. De opfører sig i hvert fald på samme måde, som jeg har en formodning om, at man gør dér – sover i telt og drikker alkohol.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

48

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab