Konstantinopels fald var kun begyndelsenNu er hele Mellemøsten under muslimsk herredømme ligesom Nordafrika og Andalusien. Kristendommen er i defensiven, og mens Romerriget og kristendommen spændte over Middelhavet, er kristendommen begrænset til den lille halvø, der stikker ud fra Asien, og som grækerne kaldte Europa.
Året er 1520 og verden går under1520 er et travlt og spændende år i europæisk historie. Vor hushistoriker fører dig tilbage til tolv måneder med kapaw, kristendommens spaltning og udsigt til religionskrig.
Velkommen til TyrkerkrigeneVores hushistoriker skriver på en ny bog om et fjernt emne, der imidlertid er intet mindre end Europas vigtigste historiske erfaring mod sydøst. Moderne historikere har interessant nok haft travlt med at mene, at Tyrkerkrigene ikke var en religionskrig. Men vi skal vare os for at presse nutidens politiske korrekthed ned over fortiden.
Husker du Slaget ved Manzikert?Slaget ved Manzikert er ganske overset i litteraturen om Osmannerriget. De mange fremstillinger af Osmannerriget og Konstantinopels endelige fald i 1453 lider af tunnelsyn. Det agter vor hushistoriker at råde bod på i sin kommende bog om tyrkerkrigene. Du kan begynde med at følge med her.
Tronfølgens problemDe kristne og deres nærmeste fjende, osmannerne, havde vidt forskellige normer og regler for tronskifte. Mens de første kun måtte få sønner med én kvinde, kunne osmannerne vælge at få børn med flere kvinder. Til gengæld blev broderdrabet en fast del af den osmanniske tradition.
Jeg elsker rytterstatuerKontrasts hushistoriker er stødt på en gammel nyhed, der fortjener opmærksomhed: Det succesfulde forsvar af Wien i 1683 mod de invaderende muslimske horder. Men det skal ikke markeres med en statue. Byens røde byråd ønsker nemlig ikke "at rejse en scene, der kan misbruges til xenofobisk agitation og fremavle Islamofobi og anti-tyrkiske følelser." Så fundamentet til en rytterstatue af den frelsende polske konge forbliver tomt.
Turen går til Istanbul - med Historiens PulsFlamsk diplomat rejser gennem Europa i midten af 1500-tallet og møder blandt andet muslimer, der fulder sig i vin og ser ned på historien og ikke har begreb skabt om kronologi. Til gengæld kan de ernære sig for langt mindre end datidens europæere.