Artikel

09.08.24

Isaiah Berlin og frihedens to ansigter

Positiv frihed handler om selvrealisering. Men Berlin advarede om, at positiv frihed kan føre til totalitarisme, hvis ideen om frihed bliver forbundet med forestillingen om en "sand" selv eller en "objektiv" vilje, som magthaverne definerer. Negativ frihed, derimod, defineres som fraværet af tvang eller indblanding fra andre.

Isaiah Berlin, en af det 20. århundredes politiske filosoffer, er særligt kendt for sin distinktion mellem to former for frihed: positiv og negativ frihed.

Disse begreber blev introduceret i hans berømte essay "Two Concepts of Liberty", som blev præsenteret som en forelæsning i 1958 på University of Oxford og senere udgivet i 1969. Gennem denne skelnen tilbød Berlin en dybdegående analyse af frihedsbegrebet, som har formet både politisk teori og praksis siden da.

Isaiah Berlin blev født i Riga i 1909, men hans familie flyttede til Petrograd (nu Sankt Petersborg) i 1917, hvor de oplevede den russiske revolution på nært hold. Efter at være flygtet fra Rusland, slog familien sig ned i England, hvor Berlin blev uddannet og senere professor ved Oxford University.

Denne personlige baggrund—en opvækst præget af revolution og flugt— har formentlig bidraget til hans interesse for frihed og tyranni, som blev centrale temaer i hans filosofiske arbejde.

I efterkrigstidens Europa, hvor Berlin formede sine idéer, var verden præget af den kolde krigs ideologiske spændinger mellem Vesten og Østblokken. Det var i denne kontekst, at Berlin udviklede og formulerede sin distinktion mellem positiv og negativ frihed, et værk som blev et af hans mest indflydelsesrige bidrag til politisk filosofi.

Positiv frihed refererer ifølge Berlin til individets evne til at handle autonomt og realisere sin egen vilje. Det er friheden til at være sin egen herre, at forfølge egne mål og at udvikle sit potentiale.

Positiv frihed handler om selvrealisering og kontrol over ens eget liv. Berlin argumenterede for, at denne form for frihed ofte blev associeret med idéen om kollektivt selvstyre og demokrati, hvor borgerne har mulighed for at deltage i beslutningsprocesserne og forme samfundets retning.

Men Berlin advarede også om, at positiv frihed kan føre til totalitarisme. Hvis ideen om frihed til bliver forbundet med forestillingen om en "sand" selv eller en "objektiv" vilje, kan det åbne døren for autoritære regimer, der påberåber sig retten til at tvinge individet til at blive "frit"—til at realisere en bestemt version af det gode liv, som magthaverne definerer.

Denne forvrængning af positiv frihed kunne observeres i de totalitære ideologier, som Berlin var vidne til i Sovjetunionen og andre steder.

Negativ frihed, derimod, defineres som fraværet af tvang eller indblanding fra andre. Det er friheden fra eksterne begrænsninger og handler om at have et område, hvor individet kan handle uden indblanding fra staten, andre individer eller samfundets normer.

Berlin så denne form for frihed som et kerneprincip i liberale demokratier, hvor staten spiller en mindre rolle i individets liv, og hvor beskyttelsen af individuelle rettigheder er central.

Negativ frihed har dog også sine faldgruber. Berlin påpegede, at et samfund, der udelukkende fokuserer på negativ frihed, risikerer at overse strukturelle faktorer, der kan hindre reel autonomi. For eksempel kan en person teknisk set være fri fra tvang (negativ frihed), men stadig være begrænset af fattigdom, manglende uddannelse, handicap eller andet, som hindrer ham i at udnytte sin frihed til at forfølge sine egne mål.

Isaiah Berlins distinktion mellem positiv og negativ frihed fik indflydelse på politisk filosofi og debatten om frihed i moderne samfund. Mens negativ frihed har været hjørnestenen i liberale demokratier, har diskussionen om positiv frihed inspireret venstreorienterede politiske bevægelser, der stræber efter lighed og sikre, at alle individer får forudsætninger for at realisere deres ønsker og håb.

Samtidig har Berlins advarsel mod positiv friheds totalitære potentiale mindet os om farerne ved at stat, eliter eller organisationer påtvinge en bestemt form for selvrealisering på individer.

I dag, hvor debatten om frihed stadig er central i politiske diskussioner om alt fra overvågning og privatliv til social retfærdighed, står Isaiah Berlins begrebspar som et fundamentalt redskab til at diskutere frihedens natur.

Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter