Debat

26.04.22

Premium

Erhvervslivet sværmer for identitetspolitik

Chefredaktørens Blok: Virksomhederne har fundet sig et nyt modelune, efter det kreative samfund gik af mode. Nu handler det om identitetspolitik, der bliver udmøntet i mangfoldighedsdyrkelse, og eksperter i diversitet står klar til at hjælpe og tage sig betalt.
Foto: Adobe Stock
Foto: Adobe Stock

Hvis man forestiller sig, at erhvervslivet er en bastion af værdipolitisk borgerlighed, så tager man fejl. I praksis er store dele af erhvervslivet, særlig i de større virksomheder med velvoksne HR-afdelinger befolket af humanister, pivåbne og ukritiske over for den værdipolitiske venstrefløjs modeluner (foruden en hel masse fjolleri uden noget særligt politisk fortegn: teambuilding, anyone?). 

For tiden er det store dyr i åbenbaringen en variant af mangfoldighed, hvor det særlig er køn, hudfave og seksualitet, der er vigtigt. Det ser man eksempelvis, når det ellers meget lidt aktivistiske Mærsk stolt præsenterer regnbuemalede containere. Eller når nålestribede SAS ender i en gevaldig shitstorm, fordi de får rodet sig ud i en fortælling om, at der ikke rigtig findes dansk eller skandinavisk kultur, fordi alt fra ligestilling til svenske köttbullar bare er mangfoldige importprodukter fra fjerne egne.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

99

Afmeld når som helst

Ubegrænset adgang til lukket indhold: artikler, analyser, debatter, videoer, interviews

Få Kontrast Nyhedsbrev i din indbakke flere gange om ugen. Så er du altid opdateret

Adgang til Kontrasts Ekkokammer på Facebook. Del og kommenter indhold med redaktionen

Oplæste artikler: Få alt indhold læst op af redaktionen, så du kan høre det hele på vejen