Forældre opdragede tidligere deres børn uden skærme, men nu er det blevet normen at give børn tablets. Mange forældre følger bare med strømmen, men børn, selv ned til 11-12 år, burde ikke have egne telefoner.
30 minutters skærmtid giver ofte lyst til mere, og kampen ender med at være for svær for forældrene. I stedet bør børn styrke deres sanser og interagere med omverdenen.
At give små børn iPads virker som opgivelse af opdragelsen. Ofte bruges tablets som et redskab til at holde børn stille, f.eks. på restauranter. Mange børn begynder at gentage vendinger fra YouTube-videoer, hvilket vidner om overdreven skærmtid. Forældrene tænker ikke på de langsigtede konsekvenser, og det bliver en vane, der fortsætter, når børnene bliver ældre.
Børn skal socialiseres på nettet
Mange børn er en del af online fællesskaber i stedet for at indgå i fysiske sociale relationer. Jeg tror, det kan vise sig at skade deres evne til at fungere i samfundet. At være med i fysiske fællesskaber lærer børn vigtige værdier som køkultur og høflighed, som de kan tage med sig senere i livet.
Online-fællesskaber kan ikke erstatte dette.
Børn bør kastes ud i forskellige aktiviteter, som f.eks. sport eller musik, for at lære at samarbejde med andre og finde ud af, hvad de godt kan lide at lave. Forældrene skal tage ansvar for at ændre denne kultur, hvor børn primært socialiserer online.
Sociale aktiviteter i den virkelige verden, som at spille fodbold eller tage på cykelture, bør prioriteres frem for skærmtid.
Overdreven onlinekommunikation svækker børns sociale færdigheder. De lærer ikke at aflæse kropssprog og stemninger, hvilket kan skabe problemer senere i livet.
En mulig forebyggelse af fremtidige udfordringer i skolen
Forskning viser, at skærmbrug udløser dopamin i hjernen, som giver øjeblikkelig tilfredsstillelse. Psykolog Ulla Dyrløv forklarer, at dette kan fjerne børns motivation til at prøve kræfter med udfordrende opgaver. Skærmtid reducerer også børns hukommelsesevne, hvilket kan påvirke deres skolepræstationer negativt.
Omkring 11,4 % af danske 9. klasses elever dumper dansk eller matematik. Mon overdreven skærmtid kan spille en rolle i det?
Jeg mener, at vi bør ændre synet på skærmbrug fra ‘forbrug’ til ‘misbrug’ og se det som en mulighed for at sikre børns faglige og sociale udvikling. Børn, der bruger fire timer eller mere på computerspil, klarer sig markant dårligere i skolen.
Forældre bør begrænse børns skærmtid og prioritere aktiviteter, der fremmer koncentration og problemløsning.
Individuelle skærme skiller familien fra hinanden
Mange mindre børn bliver nærmest opdraget af YouTube og TikTok. Det fører til en uheldig sammenblanding af det, man kender som primær og sekundær socialisering. Det kan få langsigtede negative konsekvenser for familiens samhørighed og generelt for den danske familiekultur.
Skærmtid stjæler tiden fra familietiden og man kan frygte, at det vil føre til dårligere og en mere distanceret relation mellem forældre og børn.
Skærme kan dog være en positiv del af familielivet, hvis de bruges sammen, f.eks. til at se film sammen, som en familie. Men skærmene bør ikke tage over, så alle sidder med hver deres skærm en fredag aften.
Teknologiens oprindelige formål var at bringe os tættere sammen, men vi risikerer, at det gør det modsatte.
Vi bliver nødt til at vende skuden og gå tilbage til, at normen er at børn først får telefoner, når de skal gå selv hjem fra skole for eksempel.
Nogle skal sætte foden ned, før vi kan ændre den kultur. Jeg mener, at det er de forældre, som har småbørn lige nu, der skal gå forrest.