Debat

26.01.23

Ugens rant: LinkedIn viser, at det ikke kræver noget særligt at have en pæn jobtitel

Man skal ikke have været meget på LinkedIn, før man opdager, at det er mediet, hvor mellemledere og iværksættere kan lide at fremsætte banale overvejelser, skriver Rasmus Ulstrup.

I længere tid end jeg kan huske, har jeg fundet Facebook et frygteligt sted at være. Ligesom mange andre har jeg også nikket, når mennesker med alvorlig mine har sagt, at sociale medier som Facebook er giftige.

Omvendt forholder det sig med LinkedIn. Det er ikke giftigt. Til gengæld er det larmende banalt. Godt nok flyder LinkedIn ikke over med vrede boomers. I stedet bliver man udsat for erhvervsfolkets herligheder, hvor tidsåndens værste banaliteter er pakket ind i dyb alvor.

For eksempel er det overvældende, hvor stor mængden er af mennesker i en konsulent- eller mellemlederstilling, der skriver noget i retning af, at det er vigtigt at kunne motivere sine medarbejdere, hvis man vil skabe resultater.

For ikke længe siden sad jeg med morgenkaffen og scrollede i mit newsfeed, da jeg fik øje på et lignende opslag fra en eller anden konsulent med jeans og sort blazer, der spurgte ud i det åbne LinkedIn-rum, om folk huskede at få feedback fra deres kunder. Det er vigtigt at lytte til sine kunder, sagde han. Særligt hvis man vil gøre sine kunder glade. Og glade kunder er godt for virksomheden.

Det måtte der jo være noget om, tænkte jeg. Det er i hvert fald bedre med glade kunder end utilfredse kunder. Så meget lærte jeg alligevel af min tid på CBS.

Men det interessante var ikke opslagets ordlyd. Konsulenten lever sikkert af, at sige den slags ting til hjælpeløse ledere, der ikke forstår, at salget går dårligt, når kunderne hader produkterne. 

Nej, det interessante var kommentarsporet til opslaget, der var fyldt med ros fra topledere og, i hvert fald på overfladen, dygtige iværksættertyper. Mennesker, der efter alt at dømme, er kommet langt i den hårde og konkurrenceprægede businessverden. Succesfulde mennesker med ansvar.

Deres kommentarer var nærmest identiske. De var allesammen fyldt med emojis - særligt den frygtelige thumbs up-emoji. Ordlyden var forskellige variationer af tilkendegivelse ala “Godt skrevet (thumbs up, thumbs up)”, eller “Enig. Vigtigt med glade kunder!”, eller “Stærkt indspark, glade kunder er godt”.

Alle kan være med på det niveau, og det giver utvivlsomt inspiration til dem, der er i tvivl om, hvorvidt det er godt at have glade kunder frem for sure.

Det afslørede samtidig, at den tendens der er i tiden, hvor vi glorificerer erhvervsfolk og iværksættere bygger på en forfejlet idé om erhvervsmenneskers guddommelige evner. For hvis niveauet på LinkedIn står til troende, så kan de fleste jævne mennesker bestride en pæn stilling.

Måske kan LinkedIn på den måde ligefrem hæve folks selvtillid, og så er det da i det mindste et bedre medie end så mange andre.


Nyhedsbrev

Bliv opdateret, når der er nyt fra
Kontrast

Indtast din e-mail-adresse, og få nyt fra det borgerlige Danmark, artikler, analyser, debatter, anmeldelser og information om fordele og tilbud fra Kontrast. 


Newsletter