"Let them eat cake", var replikken, der fik filmen til at knække for den amerikanske befolkning, og nu også briterne og europæerne. Det prestigefyldte event Met Gala blev startskuddet til Hollywoods kolossale nedtur for åben skærm.
Model og influencer Haley Kalil, bedre kendt som HaleyBaylee på Tiktok og Instagram, havde klædt sig ud som Marie Antoinette og stod foran den ekstravagante event Met Gala og udtalte Marie Antoinettes berømte ord "Lad dem spise kage".
De øvrige gæster til arrangementet var superstjernerne Jennifer Lopez, Zendaya, Chris Hemsworth, Usher, Doja Cat m.fl., klædt i svinedyre kostumer med designmæssige referencer til Hunger Games-universet.
Den officielle dresscode var "Garden of Time", en novelle af J.G. Ballard. Det er fortællingen om et elitært ægtepar, der ejer en have med magiske krystal- og diamantblomster. En sultende, lidende, zombielignende pøbel nærmer sig det rige ægtepars ejendom, og for at holde den stangen, plukker ægteparret én for én de magiske blomster, der kortvarigt skruer tiden tilbage, indtil de løber tør for de magiske blomster.
Ergo bestod de visuelle referencer til eventet af: Marie Antoinette, Hunger Games og Garden of Time. Alle tre temaer centrerer sig om ekstrem ødselhed og pervers ekstravagance.
Det menige Amerika befinder sig i øjeblikket i en voldsom økonomisk og social krise.
Inflationen har skabt fænomenet 'working poor', hvor hårdtarbejdende amerikanere ikke længere har råd til at betale husleje/huslån og købe basale madvarer, fordi bankrenterne og priserne på dagligvarer er skudt i vejret.
Hjemløsheden er eksploderet. Der er opstået hele hjemløse-lejre i udkantsområderne i USA. Videodokumenteret af adskillige menige amerikanere på diverse sociale medieplatforme.
Fentanyl-epidemien (et narkotika mere afhængighedsskabende og dødeligt end heroin) hærger store byer som San Francisco, Los Angeles, Chicago m.fl. En hidtil uset bølge af ny-narkomaner ligger halvdøde på gader og stræder. Zombieland, er den mest præcise betegnelse for de tusindvis af private videooptagelser, der deles af bekymrede borgere på Tiktok.
Illegale immigranter er samtidig væltet ind over grænsen under hele Joe Bidens præsidentperiode. Til eksempel fik New York 8 mio. illegale immigranter fra Mellemøsten, Afrika og Latinamerika sidste år. På nuværende tidspunkt er der ingen amerikanske myndigheder, der har overblik over, hvor mange illegale immigranter der er kommet til landet i løbet af de sidste fire år.
Kriminaliteten og volden er eksploderet på grund af tilstrømningen af immigranter. Konsekvensen for menige amerikanere er ekstrem utryghed, løndumping, arbejdsløshed og boligmangel, samt gradvis opløsning af retsstaten. På grund af den nuværende lovgivning i f.eks. New York, så rapporteres det, at politiet har ringe beføjelser til at anholde illegale immigranter, som begår kriminalitet.
USA er i regulært forfald for den almindelige middelklasse, en katastrofe for arbejderklassen og dødelig for underklassen.
Alt imens superrige stjerner dimser rundt til elitære events som Met Gala, hvor én billet til arrangementet koster 75.000 dollars, et bord koster 350.000 dollars, og hvert enkelt haute couture-kostume koster mere end en hel årsløn for den gennemsnitlige middelklasse amerikaner.
Met Gala stod i pervers kontrast til de amerikanske tilstande
Synlig ødsel rigdom er nu blevet genstand for en global shitstorm af astronomiske dimensioner. Almindelige mennesker, også betegnet som 'pøblen' har fået nok. Den kollektive erkendelse af, at pøblens opmærksomhed er den vare, superstjernerne lever af, har nu resulteret i en eksplosiv trend: "Blockout 2024".
Menige mennesker er i fuld gang med at blokere superstjernernes sociale medikonti. Konsekvensen ved at blokere - frem for at ’unfollow’ - er helt lavpraktisk, at medieindhold, der publiceres fra superstjernernes sociale medieprofiler, slet ikke bliver eksponeret for dem, der har blokeret den pågældende superstjernes profil. Det gælder både skuespillere, musikere, modeller, influencers og store brands som Vogue, McDonald's m.fl.
Det går ekstremt stærkt. På blot 48 timer har Taylor Swift mistet 7 mio. følgere, Kim Kardashian 3 mio. følgere.
Data om følgerskarer bliver livestreamet på Tokcount.com, Instacount.com og lignende. Den globale, digitale bølge monitoreres af menige mennesker og deles organisk af brugere af platformene Tiktok og Instagram. Folk deler dagligt lister over hvem, der bør blokeres og hvorfor. Den organiske spredning af ’Blockout 2024’ medieindhold, er enorm. Argumenterne for at blokere specifikke superstjerner er overvejende logiske og retfærdige.
Parallelt med udviklingen af trenden ”Blockout 2024”, har også de pro-palæstinensiske aktivistiske typer koblet sig på trenden, og har travlt med at blokere superstjerner, der ikke har villet ytre sig offentligt til fordel for palæstinenserne i Gaza.
Dermed udspiller der sig i øjeblikket en synergieffekt mellem den amerikanske middelklasse på tværs af partiskel og de pro-palæstinensiske aktivister. En interessant synergieffekt, der algoritmisk giver sociale medier på steroider. Journalistik og meningsdannelse foregår ikke længere kun via de etablerede mediehuse. En "content creator" på Tiktok, der siger/viser noget særlig intelligent, journalistisk afslørende eller i særklasse sjovt, kan på rekordtid blive organisk delt med millioner af visninger. Det sker dagligt på platformen.
Lige nu flyver det rundt med mikrojournalistiske Tiktok-videoer om diverse superstjerners udtalelser til pressen, uetiske handlinger og umoralske livsstil. Dokumenteret med screenshots fra avisartikler, videoklip fra interviews og pressedækkede events. Argumentationerne er for det meste påfaldende velfunderede.
Klovneriet er både grinagtigt og ramme alvor
Allerede nu er Kardashians blevet afsløret i at købe sig til fiktive bot-følgere, antageligt for at camouflere den synlige nedtur. McDonald’s er blevet afsløret i at betale Instagram for at blive ’unblocked’ af væsentlige målgrupper. Antagelig for at sikre sig eksponering. Det er bogstavelig talt en regulær klassekrig – en digital borgerkrig - der udspiller sig på de sociale medieplatforme.
Formodentlig tjener Byte Dance og Meta - selskaberne bag Tiktok og Instagram - styrtende i disse dage, eftersom køb af bot-følgere og køb af "unblock"- funktioner er omkostningsfuldt. Nutidens pengestrømme for superstjerner er dybt afhængige af eksponeringen på de sociale medieplatforme, og når de ægte kødelige følgere blokerer kanalerne, så er der ganske enkelt ingen eksponering til målgrupperne og for de produkter, som superstjernerne lever af at sælge. Hvad end det er film, serier, musik eller mode.
Ude af øje, ude af sind
Før i tiden så pøblen flow-tv, læste fysiske aviser fra de traditionelle/etablerede mediehuse, hørte flow-radio, læste fysiske mode- og sladderblade. Nu til dags får de fleste vesterlændinge deres nyheder og medieindhold via de sociale medieplatforme og vælger selv film og serier på streamingtjenesterne.
Den etiske fordring for #Blockout 2024 er, at i det digitale offentlige rum bliver personer og brands, der udviser ekstrem ødselhed og pervers ekstravagance, straffet med digital blokering og social medieudskamning.
Når man vælger at møde op til en elitær event som Met Gala, fortrinsvis for at blive mediedækket af pressen på den røde løber, så man kan høste opmærksomhed og idolisering fra pøblen, så signalerer man automatisk, at man er både afkoblet og småsadistisk.
Pøblen kæmper i øjeblikket for basal overlevelse. Etikken burde være indlysende for disse superrige superstjerner, men tilsyneladende har arrogancen gennemsyret al fornuft.
Temaet for Met Gala 2024 var perverst
Præmissen for stjernestatus og fankultur har passeret sin salgsdato i lyset af den skarpe kontrast mellem den hårdtarbejdende kriseramte middelklasse og den stinkende rige, opmærksomhedsjunkende VIP-klub af superstjerner.
For det har altid været middelklassen, der direkte og indirekte har finansieret megastjernerne i form af opmærksomhed, billetsalg og produktkøb.
Uden en købestærk middelklasse er underholdningsbranchen, modebranchen og kosmetikbranchen nærmest ingenting. Uden medieopmærksomhed fra middelklassen er de slet ingenting. Uden middelklassens længselsdrømme om ekstravagant rigdom, unaturlig skønhed og evig ungdom er de absolut ingenting.
Fortryllelsen er brudt
Det kunstige stjernestøv og spotlys er fjernet af folket selv på et splitsekund. Almindelige mennesker blokerer nu for mediecirkusset. Tilbage i det forladte cirkustelt, står stjernerne som en flok ynkelige kendisklovne med dyrtbetalte botoxlæber, silikonebryster, figursyede jakkesæt og VIP-armbånd til et show, ingen gider at se. Fuldstændig uduelige og ubrugelige klovne i en tid, hvor livsnødvendig mad, tag over hovedet og fysisk sikkerhed har førsteprioritet for alle andre.
Den Franske Revolution mod det ødslende aristokrati endte med den famøse guillotine. Blockout 2024 klassekrigen mod det ødslende Hollywood er nu blevet den digitale guillotine. Hvis trenden fortsætter, så vil det transformere mediebilledet, underholdningsindustrien og skønhedsidealerne.
Min prognose er, at fremadrettet er der ingen, der gider at se på stjerner, der skovler millionlønningerne - ligesom ingen gider at se millioner ødslet væk på ligegyldige blærerøvsting. Min prognose er derfor også at highend-brands går en særdeles svær tid i møde. Det vil ganske enkelt blive for risikabelt og uattraktivt at signalere ødsel rigdom. Det gælder tøj, accessories, smykker, biler, huse, yachts, fly m.m.
Hvis du som person og brand signalerer ødselhed, så bliver du brændemærket af 'Blockout 2024' og fjernet fra det digitale landkort. Blokér-knappen er blevet pøblens stærkeste våben i den ødslende selvfedmes tidsalder.