Kommentar

22.10.25

Premium

Kunstlivets nazistiske fortid

Næsten dagligt spørger kommentatorer og politikere, hvor det gryende jødehad i Europa mon kommer fra. Måske skyldes uvidenheden, at svaret er så nærliggende. Jon Eirik Lundberg beretter om protesten mod et værk på en udstilling i Norge, fordi kunstneren var jøde. Talsmand for norske billedkunstnere kræver, at museer vælger den "rigtige" side i aktuelle politiske konflikter.

Et udstillingsrum på det norske Nasjonalmuseet i Oslo lagde i oktober gulv til en demonstration, hvor 140 kulturpersonligheder protesterede mod visningen af Noa Eskhols tekstilværk Mourning Carpet (After the Ma’alot School Massacre) fra 1974.

Værket udspringer af et terrorangreb, hvor DFLP, som var de vestlige marxisters palæstinensiske partner, tog mere end 100 skolebørn som gidsler og myrdede 25 gidsler, før de selv blev dræbt.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab