Debat

20.06.24

Premium

Kommerciel, sexistisk kvindekamp

Proportionalitet er ikke en faktor i DR's sexisme-dokumentar. Det, vi ser, er performance. Det er content marketing. Det er branding og opmærksomhed. Det er karriere. Det er showbiz. Så hårdt er der nogen, der spiller i musikbranchen. Jon Eirik Lundberg er ikke imponeret over Tessa og de andre.
Foto af koncertplakat, der reklamerer for en performance i København den 1. august.
Foto af koncertplakat, der reklamerer for en performance i København den 1. august.

Nogle vil måske hæve øjenbrynene over artisten Tessas seneste plakat, hvor hun annoncerer en koncert i august. I de seneste uger har hun været på barrikaderne mod sexisme i musikbranchen og bidraget til at smide en musiker og hans livsværk under bussen. Han taber i øjeblikket millioner af kroner og er hængt op til spot og spe. Ikke helt uden grund, tilsyneladende, men han har heller ikke, så vidt jeg har set og læst, brudt nogle love. Han lyder måske som en, der i visse situationer har glemt noget om pli. Men hvor meget pli er der over Tessas plakat?

Tessa fremstår ikke ligefrem som dydigheden selv. Går man til hendes tekstunivers, så er det bestemt ikke kvindens Madonna-side, man støder på. Faktisk ligner teksterne mere en sexistisk rant mod mænd. Sexisme og sexappeal er kort sagt hendes værk og kommunikation, hendes forretningsmodel. Alligevel står hun op imod sexisme. Hvordan hænger det sammen?

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab