Debat

27.03.23

Premium

Uddannelse: Hvad det handler om – og hvad vi kan gøre bedre

Henrik B. Dynesen ser nærmere på uddannelsesreformen og byder ind med et forslag til en ny ordning til at anerkende æggehoveder og andet godtfolk.
Unge mennesker i protest mod regeringens planer for at ændre på uddannelserne. (Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix)
Unge mennesker i protest mod regeringens planer for at ændre på uddannelserne. (Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix)

På ét af humanioras mange institutter materialiserede sig engang en lampeånd. Den gav en lektor valget mellem uendelig visdom eller stor rigdom. ”Det valg er nemt,” svarede lektoren, ”hele mit liv har jeg helliget lærdommen og forståelsen. Selvfølgelig vælger jeg visdom.”

Lampeånden knipsede med fingrene, og uendelig indsigt havde nu bolig bag lektorens høje pandelapper. Lektoren bøjede hovedet og faldt i dybe tanker. Lærde kollegaer, der havde overværet det eventyrlige optrin, kunne næppe holde sig tilbage. ”Så sig dog noget! Hvad ser du i din dybe visdom?” 

Han tøvede et øjeblik, men svarede da: ”Jeg skulle have taget pengene.”

Vitsen er værd at fortælle i disse uger, hvor diskussionen om reform af de videregående uddannelser står på. Rundt i landet sidder der formentlig en del hel- og halvlærde hoveder med fine papirer fra brødløse Mickey Mouse-fag og tænker, at de i deres ungdoms jubelår ikke skulle have ladet hånt om den forventelige lønningspose for enden af deres studier.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

99

Afmeld når som helst

Engangsbetaling

948

Abonnementet fornyes automatisk

Ubegrænset adgang til lukket indhold: artikler, analyser, debatter, videoer, interviews

Få Kontrast Nyhedsbrev i din indbakke flere gange om ugen. Så er du altid opdateret

Adgang til Kontrasts Ekkokammer på Facebook. Del og kommenter indhold med redaktionen

Oplæste artikler: Få alt indhold læst op af redaktionen, så du kan høre det hele på vejen