Essay

08.06.25

Premium

Åndelig oprustning

Moderne teknologi og det rationelle menneskesyn kommer mere og mere i konflikt med de værdier, som handler om os som mennesker forpligtede på hinanden, på vores kultur, arv og nation. Vi står overfor en skelsættende epoke, som vil se et opgør. Et opgør med det individualiserede samfund, som har dømt kristendom, nationalfølelse, familie og arv unyttige og unødvendige.

Oplysningstidens tænkeres begejstring for den universelle moral, rationaliteten, innovation og ny teknologi var ikke i udgangspunktet anti-patriotisk. Èn som Immanuel Kant var bestemt heller ikke ateistisk. Han og andre hævdede snarere, at det var sådan, man tjente Gud på - ved at bruge sin forstand ypperligt.

Men folk som Voltaire og Diderot havde anlagt et mere positivistisk menneskesyn, som overbeviste senere indflydelsesrige tænkere som August Comte og John Stuart Mill om, at udvikling og inkorporering af ny teknologi ikke behøvede at blive holdt op imod, om denne nu også var i nationernes kulturs interesse.

Alt der kunne gøre funktioner i samfundet nemmere, billigere, mere effektivt blev betragtet som godt i sig selv uanset hvad. Og sådan har det (stort set) været lige siden. Fra dampmaskinen og flyvemaskinen til internettet og kunstig intelligens. Vi har troet så meget på det fornuftsbårne menneskes formåen, at vi har skrevet den syndige del ud af ligningen om mennesket.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab