Essay

22.06.25

Premium

Charbots ødelægger vores uddannelser

De unge behøver slet ikke at tænke mere. De behøver ikke læse pensum. De behøver i det hele taget slet ikke at sætte sig ind i noget. De skal bare stille de rigtige spørgsmål til en chatbot – og i løbet af ti sekunder har de svaret. Kunstig intelligens på uddannelserne dræner ungdommen for human kapital og skaber en robotafhængighed og plagiatkultur domineret af simulanter.

De fleste revolutioner kommer ind ad bagdøren. Snigende. Umærkeligt. Det gælder fx diktaturer, immigration og internetafhængighed. Og det gælder i særdeleshed kunstig intelligens. Jeg kender selv til det fra skakkens verden, hvor skakcomputere i årtier har revolutioneret denne tankesport på godt og ondt.

Jeg har de seneste år også lært fænomenet at kende inden for uddannelsesverdenen, herunder min egen universitetsverden. Samtaler med universitetsstuderende, kolleger, unge i min familie og i fitnesscenteret mv. har åbnet mine øjne for, at der foregår omfattende snyd i folkeskoler, på gymnasier og universiteter. Ja, på alle uddannelsesinstitutioner. At man ikke snyder, er efterhånden mere blevet undtagelsen end reglen.

For chatbots har holdt deres indtog, ærede læser! De unge snakker her om ChatGPT som den store åbenbaring. ChatGPT kan nærmest klare alt – lige fra løsning af ligninger til jobansøgninger og opgaveskrivning.

Naturligvis bliver chatbots modtaget med åbne arme af alle teknologientusiaster over hele verden – især repræsentanter for virksomheder, der har en kommerciel interesse i kunstig intelligens.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab