I Sergej Eisensteins film Generallinjen fra 1929 er der en sexscene, hvor parterne er en mand og en traktor. Ja, jeg ved godt, det bare kan være, at han pudser den med nogle klude, som han river af i den kvindelige hovedperson Marfas underkjole. Men der er ingen tvivl, se på mandens bevægelser! I det hele taget er der masser af sex i den film, især også scenen med mælkecentrifugen, hvor Marfas begejstrede ansigt besprøjtes med hvidt skum. Asperges me, Domine -
Eisenstein ved godt, at sex er mere end fysik, så hvad enten mælkecentrifuge eller traktor er begærets objekt, er sex objekt for dyrkelse, for kult. I den lange, afsluttende sekvens pløjer en traktor rundt i ring, hvorefter en anden traktor kører ind og hægter sig på den førstes plovfurer, derefter en tredje traktor på den andens furer, osv. derudad. Det er en hyldest til det kollektive landbrug, til kolkhoserne. Men det er også en hymne til maskinerne.
Det sovjetiske system har mødt den nye Gud, det er: teknikken.