Essay
Søren Gosvig Olesen

29/4/24

Fjern religion - og den bliver erstattet af noget andetUanset hvor meget vi hylder fremskridt og fornuft, vil mennesket dyrke mere end det og tro på mere mellem himmel og jord. Forsøger man alligevel at afskaffe religion, vil den genopstå i anden form som religionserstatning. Søren Gosvig Olesen fortsætter sin artikelserie om revolution, religion og magt.
Essay
Søren Gosvig Olesen

22/4/24

Frihed, lighed, broderskab eller dødenDen franske revolutionshelt Robespierre blev kaldt den ubestikkelige og var en mand af principper. Det blev fatalt - også for ham selv. Når man er principiel, skal man passe på, skriver Søren Gosvig Olesen i sin artikelserie om revolution, religion og magt. Man må have venner, ellers er man ubeskyttet.
Essay
Søren Gosvig Olesen

17/4/24

Folket består til alle tider af dem, der ikke har magtenDet er glemt og fortrængt, at der var en tysk borgerkrig og næsten et Sovjettyskland, før der kom et Nazityskland. Søren Gosvig Olesen fortsætter sin artikelserie med en beretning om matroser, frikorps, socialdemokrater og kaos efter Første Verdenskrig. Hvis du tror, vores egen tid er ekstrem, kan du godt tro om. Folket består til alle tider af dem, der ikke har magten.
Essay
Søren Gosvig Olesen

15/4/24

Religionens traktor pløjer lystigt gennem Ruslands furerLenin og Stalin vidste det længe før os. Det, folket skal dyrke, er hverken traktorer eller tandhjul. Det er heller ikke femårsplaner. Det er: Lederen selv. Søren Gosvig Olesen fortsætter sin artikelserie om den religiøse magt før og nu ved at minde om, at Lenin og Stalin indså, at folket har brug for at tro på noget hinsides teknik og rationalitet.
Kommentar
Søren Gosvig Olesen

09/4/24

Den russiske religion og litteratur lagde grunden til revolutionen i 1917Revolutionen æder sine børn, siger man. Men revolutionen dræber også sine fædre. I den russiske revolutions tilfælde betyder det, at den ulykkeligvis fik de forkerte vindere, skriver Søren Gosvig Olesen i en analyse af, hvad der virkelig motiverede begivenhederne i 1917. De dybder, vi finder her, er derfor heller ikke psykologiske. De er metafysiske og i sidste ende religiøse.
Kommentar
Søren Gosvig Olesen

03/4/24

Nu gælder det om at forstå den religiøse magtVesten forstod ikke den iranske revolution i 1979, og venstrefløjen har stadig ikke forstået den religiøse magt, men støtter i stedet religiøs formørkelse med deres snak om mangfoldighed, skriver Søren Gosvig Olesen. Vi kan ikke regne med, at enhver historisk udvikling går i retning af sekularisme og demokrati.