Den mangeårige rektor og rådgiver Stefan Hermann efterlyser en skole, der tør tro på sig selv og tør give eleverne en fortrolighed med dansk kultur og historie og vise både curlingforældre og indvandrermiljøer, at autoriteten ligger hos læreren, ikke hos eleverne.
Han er dagens gæst, fordi han netop har udgivet, hvad han kalder en krønike om lærerrollens udvikling gennem de seneste 150 år med titlen Læreren i midten, udgivet af Aarhus Universitetsforlag.
Hvis vi skal forstå danmarkshistorien bedre, skal vi interessere os mere for skolens historie, mener han.
Vi taler med forfatteren og diskuterer feminiseringens og indvandringens konsekvenser i den danske folkeskole.
Engang var det lærerne, der slog eleverne. Nu er det omvendt.
Det kalder på en god forklaring, som jo kunne være den, at kvinderne for længst er kommet i flertal på lærerværelset ligesom i mange andre erhverv, organisationer og myndigheder. Ifølge den amerikanske kommentator Helen Andrews er den store feminisering uden historisk fortilfælde.
"Ingen civilisation har nogensinde eksperimenteret med at lade kvinder kontrollere så mange livsvigtige institutioner i vores samfund," skriver hun i et essay offentliggjort i Weekendavisen.
Er feminiseringen - "pigeliggørelsen" - grunden til, at autoriteten ikke længere er lærerens?
Vi spørger, Stefan Hermann svarer.












