Essay

10.08.25

Premium

Ritualet, tabet og kvindens kult

Der er noget urørligt i tavsheden, når vi taler om abort. Et barn forsvinder midt i de store fortællinger om rettigheder, identitet og frigørelse. Men det lille liv bliver aldrig helt usynligt: det står tilbage som et offer uden ceremoniel ramme. Mange kulturer har bygget sig op om ideen, at barnet var det ultimative offer. Vi har bare fjernet guderne.

I oldtidens Karthago findes Tophet‑områder – begravelsespladser uden for byen, fyldt med urner indeholdende brændte spædbørn og ofte også små dyr, hvor steler bærer inskriptioner til Baʿal Hammon og Tanit. Moderne analyse af skeletfund og tegninger peger på, at disse børn ofte var under tre måneder ved døden – en uforholdsmæssig høj andel, som ikke kom fra naturlig dødelighed, men fra kultiske handlinger.

Arkæologer som Josephine Quinn mener, at den samlede litterære, epigrafiske og osteologiske dokumentation gør det overbevisende, at vi taler om børneofringer snarere end tilfældige dødsfald.

Der stod ikke moral eller romantik bag. Der stod frygt, overlevelseslogik og en kollektiv tro på barnets tyste kraft. At ofre barnet var at sikre regn, frugtbarhed og stabilitet – og at anerkende, at livet kræver død.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

55

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab