Kommentar

01.07.24

Premium

Gymnasieskolen skal ikke lege universitet

Anne-Marie Vestergaard har været en tur forbi de grønne eksamensborde som censor, hvor der snakkes lystigt derudad om metode dit og metode dat. Til gengæld glimrer kernestoffet og den faglige fordybelse ved sit fravær. Det bør der laves om på.

For nylig var jeg ude som censor i gymnasieskolen. Som altid har det budt på spændende møder med lærere og elever, samt tankevækkende erfaringer. Og hvor er der mange dygtige lærere og søde, kvikke unge mennesker derude.

Studieretningsprojektet (forkortet som SRP) er et af fagene, en større akademisk anlagt opgave som 3.g’ere afleverer i foråret og forsvarer til sommerterminen. Eleven har selv valgt et emne som skal undersøges, med inddragelse af to gymnasiefag og diverse akademiske teorier og metoder. Det hele skal fremlægges og forsvares for en lærer og en ekstern censor. Det forventes, at eleven har en høj grad af metodebevidsthed og selvstændig refleksion - og han eller hun må gerne tilføje materiale eller et nyt perspektiv til selve eksamen. Man kan kalde det gymnasial ”miniforskning” med henblik på at erhverve kompetence til et fremtidigt studium på en videregående uddannelse.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

48

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab