Fogh efterlod os med en filosofisk klimakriseHvem er den måske værste statsminister, Danmark nogensinde har haft? Det er nok Anders Fogh Rasmussen. Det er der to grunde til. For det første ødelagde han den nationale tradition ved at gøre økonomerne til konger. For det andet forvanskede og globaliserede han besættelsestidens modstandskamp.
Tak til Alex Vanopslagh for at tage dannelsen alvorligtLA-formandens bog fra sidste år tåler en genlæsning, ikke mindst fordi den fremhæver folkeskolens dannelsesaspekt, skriver Thomas Aastrup Rømer. Skolen skal ikke være et jobcenterkursus eller et tandhjul i konkurrencestaten, men give eleverne faglige færdigheder og forudsætninger for at forstå sig selv, det omgivende samfund og den historie, de er rundet af.
Regeringen hader åndLatin og græsk i gymnasiet vil regeringen skære ud af Finansloven. Det varsler ilde for den kommende ungdomsuddannelsesreform, at man går efter almendannelsens fundament, skriver Thomas Aastrup Rømer, som mener græsk og latin burde være obligatoriske fag for alle elever, sammen med faget oldtidskundskab.
Maskinerne overtager mødet mellem lærer og elevUniversitetet afskaffer sig selv. De studerende kan lade AI-algoritmen skrive opgaven, og en anden AI skal uddele karakteren. Både studerende og lærere bliver overflødige, og universitetet har dermed afskaffet sig selv. Et universitet burde være dannelsens store beskytter, men det er åbenbart slut, skriver Thomas Aastrup Rømer.
Fonde bestemmer over forskningKonkurrencestatens højtbetalte ambassadører ignorerer fondenes indtog i den akademiske verden og de problemer, det rejser. De tror også barnligt, at videnskab kommer fra en bestemt metode og ikke fra spørgsmål, der tvinger forskerne til at betragte materien og teorierne på ny. Når en prodekan fra Aarhus Universitet giver sig til at citere Voltaire, bliver det ufrivilligt komisk.
Starten på Socialdemokratiets kollaps finder du hos Kirkens KorshærSyv erkendelser om Socialdemokratiets åndelige kollaps. Kontrasts udsendte medarbejder Thomas Aastrup Rømer finder sandheden om Socialdemokratiet i en genbrugsbutik i Grenaa. Den står i en bog fra 1993 skrevet af Mogens Lykketoft.
Få slipper levende fra mødet med Danmarks Pædagogiske UniversitetKritikken af den teknokratiske læringspædagogik ender med at blive opslugt af det, den oprindelig var kritisk overfor. Thomas Aastrup Rømer giver os en førstehåndsberetning fra hvalens bug på Danmarks Pædagogiske Universitet i København, hvor alle tænker og lyder som et ekko af skolereformen anno 2013. Det er ikke et universitet værdigt.
EU-modstanderne er blevet tilhængere - og tilhængerne er blevet skeptikereEU, der hverken er en republik, et kongedømme eller et demokrati, er ikke alene en trussel mod Danmark, men også mod Europa. Det har nogle borgerlige og det meste af venstrefløjen mistet sansen for, skriver Thomas Aastrup Rømer i en kortlægning af et nyt EU-politisk landskab.
Grundloven taler om undervisning, ikke om læringThomas Aastrup Rømer skitserer forskellen mellem læring og undervisning og forklarer, hvorfor undervisning er skolens formål, og hvordan læring har fået den moderne betydning, at det er nok at lære at lære og ikke længere vigtigt at lære noget.
Gammel strid i Socialdemokratiet spidser tilDe socialdemokratiske partisoldater lyder ofte som kloner af hinanden, men Socialdemokratiet er mere splittet end nogensinde, når det gælder køn og uddannelse. Thomas Aastrup Rømer sporer splittelsen 50 år tilbage og viser, hvordan den er kommet så vidt.
Nu skal drenge også være 12-tals-pigerHvor er vi henne, når en skoleforsker kalder frikvarterer "mellemrums-potentialer"? Thomas Aastrup Rømer søger en forklaring hos den tidligere undervisningsminister Pernille Rosenkratz-Theil og den ekspertgruppe, der i hendes fravær netop har fremlagt en ny plan for folkeskolen. Resultatet er en skræmmende syntese mellem konkurrencestat og identitetspolitik.
Sådan afskaffede Socialdemokratiet sig selvSocialdemokraternes adgang til magten er betinget af, at de efterligner Anders Fogh Rasmussen og omfavner konkurrencestaten. Med afsæt i en aktuel miniserie om Helle Thorning-Schmidt gennemgår Thomas Aastrup Rømer partiets forfaldshistorie.
Kampen om universitetet er kun lige begyndtDe danske universitetskoncerner lader til at være helt uvidende om den omfattende kritiske diskussion, der pågår om masseuniversitetets konsekvenser.
Ånden fra HaderslevThomas Aastrup Rømer skriver om kampen om pædagogik og dannelse i skolen. I 2013 var der ikke blot kamp på gaderne, hvor lærerne demonstrerede. Der var også kamp i forskningens og læreruddannelsens kulisser. På den ene side stod Antorini, Corydon, professionshøjskolerne, KL og DPU, der gik ind for en nidkær, åndløs og altomfattende målstyring, og på den anden side stod brede faglige kredse, der talte pædagogikkens sag.
De borgerlige dræbte ’det danske’Thomas Aastrup Rømer skriver om paradokset i, at det var de borgerlige, der ødelagde ’det danske’, og at det var socialisterne, der tog opgøret med de sociale klasser. Han opfordrer til at genskabe et rigere begreb om 'det danske’ ved en syntese mellem højre og venstre, hvor begge fløje reflekterer, tager et selvopgør og afvikler de platte og mekaniske systemer, der kendetegner både de borgerliges og socialdemokraternes konkurrencestat.
Mød Vø – en melankolsk ung kvinde taler udLivet er svært, når man er en ung hvid kvinde, definitiv racist og kolonialist. En kvinde der prutter Co2 og dermed er skyld i verdens undergang, smitter sine omgivelser med sygdomme og er opdraget i en skole, som opstiller mål og resultater for læring, der intet har at gøre med dannelse, kundskaber og eksistens. Thomas Aastrup Rømer har talt med Vø.
Autoritet er det modsatte af rå magtPædagogens og lærerens autoritet er gennem årtier blevet udvandet og kritiseret. Thomas Aastrup Rømer argumenter her for at se på begrebet autoritet på en ny - men også gammel - måde: "Autoritet er en særlig etisk, poetisk og pædagogisk pligt, som fortæller, planlægger, lytter og ændrer, så barnet kan udvikle sig og gøre erfaringer med verden", skriver han blandt andet.
Hvor dybt kan en skole synkeThomas Aastrup Rømer beskriver regeringens skoleudspil, som stort set en videreførelse af Christine Antorinis udskældte reform fra 2013. Det er de samme politikere og de samme tanker, skriver han. ”Ånden fra 2013 er i dannelsesmæssig forstand 100% intakt”. Regeringen forhandler i disse uger udspillet med resten af Folketingets partier.